مهمان گرامی، خوش‌آمدید!
شما قبل از این که بتوانید در این انجمن مطلبی ارسال کنید باید ثبت نام کنید.

نام کاربری/ایمیل:
  

گذرواژه‌
  





جستجوی انجمن‌ها

(جستجوی پیشرفته)

آمار انجمن
» اعضا: 68
» آخرین عضو: hevakph
» موضوعات انجمن: 519
» ارسال‌های انجمن: 693

آمار کامل

کاربران آنلاین
در حال حاضر 7 کاربر آنلاین وجود دارد.
» 0 عضو | 7 مهمان

آخرین موضوع‌ها
سیستم تعلیق و جلوبندی خود...
انجمن: تجربه های شخصی بچه های انجمن
آخرین ارسال توسط: youka
7 ساعت پیش
» پاسخ: 0
» بازدید: 10
سیستم تعلیق و جلوبندی خود...
انجمن: تجربه های شخصی بچه های انجمن
آخرین ارسال توسط: youka
7 ساعت پیش
» پاسخ: 0
» بازدید: 5
طرز کار گیربکس اتوماتیک
انجمن: تجربه های شخصی بچه های انجمن
آخرین ارسال توسط: youka
8 ساعت پیش
» پاسخ: 0
» بازدید: 3
طرز کار گیربکس دستی
انجمن: تجربه های شخصی بچه های انجمن
آخرین ارسال توسط: youka
8 ساعت پیش
» پاسخ: 0
» بازدید: 4
وظیفه و طرز کار دیفرانسیل
انجمن: تجربه های شخصی بچه های انجمن
آخرین ارسال توسط: youka
9 ساعت پیش
» پاسخ: 0
» بازدید: 3
خاموشی شعله (Quenching):
انجمن: تجربه های شخصی بچه های انجمن
آخرین ارسال توسط: youka
9 ساعت پیش
» پاسخ: 0
» بازدید: 4
بازه حرارتی شمع (HEAT RAN...
انجمن: تجربه های شخصی بچه های انجمن
آخرین ارسال توسط: youka
10 ساعت پیش
» پاسخ: 0
» بازدید: 3
عیب یابی شمع خودرو
انجمن: تجربه های شخصی بچه های انجمن
آخرین ارسال توسط: youka
11 ساعت پیش
» پاسخ: 0
» بازدید: 6
گیربکس اتوماتیک پژو 206 (...
انجمن: تجربه های شخصی بچه های انجمن
آخرین ارسال توسط: youka
دیروز، 02:38 PM
» پاسخ: 0
» بازدید: 30
گیربکس اتوماتیک پژو 206 (...
انجمن: تجربه های شخصی بچه های انجمن
آخرین ارسال توسط: youka
دیروز، 02:11 PM
» پاسخ: 0
» بازدید: 8

 
  سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو 2
ارسال کننده: youka - 7 ساعت پیش - انجمن: تجربه های شخصی بچه های انجمن - بدون پاسخ

6- سگدست و مجموعه بلبرینگ و توپی چرخ های جلو
این سه قطعه روی هم مونتاژ شده و در اغلب خودروها، از یک سمت به کمک فنر و از سمت دیگر توسط سیبک به طبق وصل می شود.
- وزن اتاق خودرو از طریق این قطعات به چرخ و زمین منتقل می شود.
- دو سر سگدست متحرک است و امکان حرکت به چپ و راست را برای چرخ فراهم می کند.
علائم خرابی سگدست و مجموعه بلبرینگ و توپی چرخ: در صورت کج شدن سگدست (در اثر ضربه شدید)، زاویه چرخ بر هم خورده و عملکرد جلوبندی با مشکل مواجه می شود.
- در صورت خرابی بلبرینگ، در حین حرکت (مخصوصا در سرعت بالا)، از چرخها صدا شنیده می شود. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیرات ECU است .
7- مجموعه جعبه فرمان
این قطعه روی اتاق خودرو سوار می شود و چرخش فرمان را توسط مفصل ها و سیبک ها به سگدست منتقل می کند تا امکان گردش به چپ و راست برای خودرو فراهم شود.
علائم خرابی مجموعه جعبه فرمان
لق شدن سیبک ها و مفصلها: که در این حالت احساس لقی در حین چرخاندن فرمان احساس خواهد شد که معمولا با صدا همراه است.
سفت شدن فرمان: در صورت هیدرولیک بودن فرمان، باید سیستم هیدرولیک بررسی شود.
روغن ریزی از جعبه فرمان: که معمولا بدلیل فرسوده شدن اورینگ ها اتفاق می افتد که پس از باز شدن جعبه فرمان قابل تعویض هستند.
8- میله تعادل
این قطعه سیستم تعلیق سمت چپ و راست را به یکدیگر متصل می کند تا ارتعاشات ریز و کوچک جاده را دریافت کرده و بین هر دو طرف تقسیم کند و خودرو حرکت نرمتری داشته باشد.
علائم خرابی میله تعادل: در صورت خرابی این قطعه، در دست اندازهای ریز جاده از سیستم جلوبندی صدا شنیده می شود.
9- رینگ و لاستیک - تنظیم فرمان
رینگ و لاستیک از طریق بلبرینگ به سیستم تعلیق متصل می شوند تا چرخش لاستیک نرم و بی صدا انجام شود.
علائم خرابی رینگ و لاستیک: در صورت بالانس نبودن لاستیک، و یا کج شدن رینگ، در فرمان و اتاق خودرو لرزش احساس می شود. این لرزش بیشتر در سرعتهای خاص، یا سرعتهای بالا احساس می شود.
اگر لاستیک سابی ناهماهنگ در لبه های داخلی یا خارجی لاستیک ایجاد شده باشد، سیستم تعلیق ایراد دارد و یکی از زاویه های چرخ بر هم خورده است.
عملکرد درست و بدون نقص سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو، منوط به کارکرد صحیح تمام این قطعات در کنار یکدیگر است.
محل استقرار این قطعات در زاویه چرخها تاثیر مستقیم دارد.
5 زاویه برای چرخها در نظر گرفته می شود:
کمبر – کستر – کینگ پین – تواین – تواَوت
طراحان خودرو، برای دریافت ضربات شدید جاده، زاویه کَستر را کمی مثبت در نظر می گیرند.
زاویه کستر مثبت، در نرمتر شدن فرمان موثر است.
خراب شدن هر کدام از قطعات جلوبندی، باعث بر هم خوردن حداقل یکی از این زاویه ها می شود و در نهایت یک یا ترکیبی از علائم زیر اتفاق خواهد افتاد:
- فرمان پذیری اتومبیل به سختی صورت می گیرد و یا با صدای زیاد همراه خواهد بود.
- خودرو در دست اندازها تکانها شدید می خورد و آسایش سرنشینان کمتر می شود.
- لاستیک ها بصورت غیر متعارف ساییده می شوند.
- قطعات جلوبندی زودتر از موعد فرسوده می شوند.

چاپ این مطلب

  سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو
ارسال کننده: youka - 7 ساعت پیش - انجمن: تجربه های شخصی بچه های انجمن - بدون پاسخ

سیستم تعلیق و جلو بندی خودرو با اهداف زیر طراحی شده است:
1. دریافت ضربات وارده به چرخها و انتقال حداقل این تکانها به اتاق خودرو.
2. کنترل و هدایت پذیری هر چه آسانتر خودرو سر پیچ ها.
قطعات جلو بندی عبارتند از:
1- رام
قطعه ای فلزی است و از زیر، روی دو سر شاسی متصل می شود. سایر قطعات جلوبندی، از طریق رام به اتاق متصل می شوند.
2- طبق و بوش های لاستیکی آن
طبق ها از یک سمت از طریق بوش های لاستیکی به رام متصل هستد و از طرف دیگر، به سیبک زیر سگدست متصل می شوند. طبق در پستی بلندی ها، و با افزایش یا کاهش وزن خودرو به بالا و پایین حرکت می کند، که فنر و کمک فنر این حرکت ها را تعدیل و کنترل می کنند.
علائم خرابی طبق: خرابی طبق معمولا در اثر تصادف یا برخورد چرخ خودرو به جدول اتفاق می افتد، که در این حالت طبق کج می شود.
- خراب شدن و فرسوده شدن بوش های طبق که در اثر استهلاک اتفاق می افتد و در زاویه چرخها نیز تاثیر کمی خواهد داشت. در صورت خراب شدن بوش های طبق، حرکت خودرو در دست اندازها (یا حرکت اولیه و یا گرفتن و رها کردن کلاچ و گاز)، با سر و صدای زیاد (تقه) همراه خواهد بود. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیرات ECU است .
3- فنر
وزن اتاق خودرو روی فنرها شناور است و از طریق آنها به چرخ و زمین منتقل می شود. فنرها طوری طراحی و ساخته می شوند که با توجه به کاربری خودرو و وزن آن، بیشترین ضربات وارده از جاده را جذب کنند. به همین دلیل ارتفاع زدن و تغییر نوع فنر در خودرو غیر استاندارد محسوب می شود.
علائم خرابی فنر: معمولا خرابی فنر با شکستن آن همراه است که صدای شدیدی خواهد داشت. در صورت شکستن هر کدام از فنرها، ارتفاع خودرو در آن سمت تحت تاثیر قرار می گیرد.
4- کمک فنر
"کمک فنر"، همانطور که از نامش پیداست، در انجام وظایف فنر کمک می کند. "کمک فنر" از یک سمت به بالای شاسی و از سمت دیگر معمولا به سگدست و چرخ متصل می شوند. کمک فنر در واقع نوسانات فنر را تعدیل می کند و در دست اندازهای ناگهانی مانع از بالا و پایین رفتن متناوب خودرو می شود.
مضاف بر آن، با توجه به قوانین فیزیک، خاصیت و رفتار فنر در صورت انقباض و انبساط تغییر می کند، که "کمک فنر" این عیب را تعدیل می کند.
علائم خرابی کمک فنر: در صورت خرابی کمک فنرها، سرنشینان احساس خشکی در اتاق می کنند و ممکن است راننده از سیستم تعلیق صدای غیر متعارف بشنود.
یکی از علائم خرابی کمک فنر در طولانی مدت، پله شدن لاستیک است.
5- سیبک و مفصلها
سیبک ها و مفصلها طوری طراحی شده اند که بتوانند قطعات ثابت (مانند جعبه فرمان و طبق ها) را به قطعات متحرک (مانند کمک فنر و سگدست) متصل کنند تا در هنگام گردش به چپ و راست، چرخها بتوانند آزادانه حرکت کنند.
علائم خرابی سیبک و مفصل: خرابی این قطعات معمولا بصورت لق شدن مفصل (بدلیل کارکرد زیاد) و کج شدن آنها (در اثر ضربه) است. در صورت خرابی این قطعات:
- زاویه چرخها بر هم خورده که در تنظیم غربیلک فرمان نیز تاثیر خواهد گذاشت.
- صدای غیر متعارف از جلوبندی شنیده می شود.
- در برخی موارد، در صورت خرابی مفصل و سیبک، خودرو در دست اندازها اصطلاحا "گیج" می شود.
- کج شدن هر یک از قطعات جلوبندی در یکی از زاویه های چرخها تاثیر گذار خواهد بود.

چاپ این مطلب

  طرز کار گیربکس اتوماتیک
ارسال کننده: youka - 8 ساعت پیش - انجمن: تجربه های شخصی بچه های انجمن - بدون پاسخ

گیربکس (اتوماتیک و دستی)، نیرو را از موتور دریافت کرده و آن را بصورت افزایش قدرت (مثلا دنده 1)، یا افزایش سرعت (مثلا دنده 5) به دیفرانسیل و در نتیجه چرخ ها منتقل می کند.
قسمتهای اصلی گیربکس اتوماتیک به شرح زیر است:
1- مبدل گشتاور (توربین، روغن گیربکس و ... ).
2- کامپیوتر مرکزی (ECU)، شیرهای برقی یا سنولوئید.
3- کلاچ گیربکس اتوماتیک.
4- چرخدنده های گیربکس اتوماتیک.
در گیربکس اتوماتیک فرایندهای زیر انجام می شوند:
1- نیروی مکانیکی از موتور دریافت شده و توسط مبدل گشتاور (Torque converter) به گیربکس منتقل می شود.
فرایند انتقال گشتاور موتور به گیربکس، شبیه به پنکه است، یعنی موتور خودور پروانه های مبدل گشتاور را(پنکه سمت چپ) می چرخاند و با حرکت دادن روغن گیربکس، پروانه های توربین (پنکه سمت راست) نیز به چرخش در می آیند و در نتیجه محور گیربکس به گردش در می آید. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیر ایسیو است .
در واقع عملکرد بخش مبدل گشتاور گیربکس، چیزی شبیه به مثال پنکه است با این تفاوت که:
1- بجای هوا، روغن گیربکس دمیده می شود.
2- مسیر چرخش روغن گیربکس، یک سیکل بسته است.
2- نیروی دریافت شده از مبدل گشتاور محور ورودی گیربکس را می چرخاند و از این پس عوامل زیر تعیین کننده سرعت و جهت چرخش محور خروجی گیربکس هستند:
1- تعیین وضعیت لیور (دسته دنده گیربکس اتوماتیک) توسط راننده.
2- میزان و کیفیت فشار دادن پدال گاز.
3- دور موتور و سرعت حرکت خودرو.
3- سیستم تعیین دنده در گیربکس اتوماتیک:
سرعت چرخش چرخدنده رینگی صورتی رنگ، همان سرعت محور خروجی گیربکس است.
چرخدنده های آبی رنگ قابلیت چرخش حول محور خود و نیز حول محور چرخدنده مرکزی را دارند.
ECU با قفل کردن حرکت برخی از این چرخدنده ها، تناسب افزایش سرعت، یا قدرت در گیربکس را تعیین می کند. عمل قفل کردن یا آزاد کردن هر یک از این چرخدنده ها با فرمان های الکتریکی (سلکتور) و از طریق جریان روغن و الکتریسیته انجام می شود.
وقتی راننده لیور را در وضعیت P قرار می دهد:
ECU فرمانی را به گیربکس ارسال می کند و در نتیجه آن:
- چرخدنده های گیربکس و محور خروجی آن قفل می شوند و هیچ نیرویی به شفت خروجی منتقل نمی شود.
وقتی راننده لیور را در وضعیت D قرار می دهد:
- کلاچ گیربکس گشتاور دریافتی را به چرخدنده ها منتقل می کند.
- ECU با توجه به سرعت خودرو و میزان و کیفیت گاز دادن، دنده ها را تعیین می کند.
وقتی راننده لیور را در وضعیت N قرار می دهد:
- کلاچ آزاد شده و مانع از انتقال گشتاور به چرخدنده ها می شود.
وقتی راننده لیور را در وضعیت R قرار می دهد:
- ECU تنظیمات چرخدنده ها را بگونه ای انجام می دهد که جهت چرخش معکوس شود. نسبت افزایش قدرت و سرعت در دنده عقب نزدیک به دنده 1 است.
وقتی راننده لیور را در وضعیت M + - (شیفت ترونیک یا تیپ ترونیک) قرار می دهد:
- ECU فرمان تعویض دنده ها را با اشاره راننده صادر می کند. به همین دلیل در حالت تعویض دنده دستی، کمی تاخیر در تعویض دنده ها احساس می شود.

چاپ این مطلب

  طرز کار گیربکس دستی
ارسال کننده: youka - 8 ساعت پیش - انجمن: تجربه های شخصی بچه های انجمن - بدون پاسخ

وظیفه این سیستم، انتقال نیروی موتور به چرخهاست، به نحوی که:
1. هرجا که لازم شد، نیروی موتور بصورت افزایش قدرت به چرخها منتقل شود، (مانند سربالایی و یا موقع شروع حرکت با دنده 1)، و در جای دیگر، نیروی موتور بصورت افزایش سرعت به چرخها انتقال یابد (مانند سرعتهای بالا در دنده 4 و 5).
2. امکان حرکت چرخها با سرعت متفاوت (سر پیچها) وجود داشته باشد. این وظیفه توسط دیفرانسیل انجام می شود.
طرز کار گیربکس دستی
1. پس از روشن شدن موتور، فلایویل (که به انتهای میل لنگ متصل است) شروع به گردش می کند.
2. فلایویل سطحی صاف دارد و مجموعه دیسک و صفحه روی آن نصب می شود.
3. گردش فلایویل، دیسک و صفحه کلاچ را به گردش در می آورد.
4. شفت ورودی گیربکس (که از طریق هزار خاری به صفحه کلاچ قفل شده) شروع به چرخش می کند.
5. با چرخش شفت ورودی، تعدادی از دنده ها که روی شفت ثابت هستند شروع به گردش می کنند.
نکته 1: در هرکدام از شفت های ورودی و خروجی گیربکس، تعدادی دنده ثابت و متحرک وجود دارد. دنده های ثابت دائما چرخش خود را از شفت دریافت می کنند. ولی راننده [با دسته دنده] تعیین می کند که کدام دنده توسط دنده کشویی روی شفت قفل شده و نیرو را از شفت دریافت کند.
نکته 2: چرخدنده های تعیین کننده دنده (به رنگ بنفش) روی محور خروجی گیربکس (به رنگ زرد) ثابت هستند، اما چرخدنده های آبی رنگ، آزادانه حول محور خروجی گیربکس (به رنگ زرد) می چرخند.
وقتی نیروی دورانیِ موتور وارد گیربکس شد، چرخدنده های محور گیربکس را می چرخاند . این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیر ECU است .
راننده از طریق دسته دنده تعیین می کند که کدام چرخدنده مسئول انتقال نیروی موتور به محور خروجی گیربکس باشد.
6. وقتی ماشین خلاص باشد، دنده های متحرک روی دنده های ثابت قفل نیستند و نیرویی از گیربکس خارج نمی شود.
اما وقتی راننده یکی از دنده ها را جا می زند، دنده متحرکِ آن دنده (مثلا دنده 1)، با دنده ثابت قفل می شود و نیروی شفتِ ورودیِ گیربکس به شفتِ خروجیِ آن منتقل می شود.
با تغییر دادن وضعیت دنده به 2، 3، 4 و 5، مسیر انتقال قدرت موتور، از طریق چرخدنده هایی با شعاع متفاوت خواهد بود و در نتیجه انتقال قدرت موتور از دنده 1 (افزایش قدرت) به دنده 5 (افزایش سرعت) منتقل می شود.
اما اگر دو چرخدنده هم اندازه باشند، نیرو بدون تغییر در قدرت یا سرعت منتقل می شود.
7. چرخش شفتِ خروجی گیربکس به هوزینگ دیفرانسیل منتقل می شود.
8. چرخش هوزینگ دیفرانسیل به دنده هرزگردها و سپس به پلوس منتقل می شود که به طرف محور چرخهای سمت چپ و راست می روند.
9. چرخش میله های پلوس، چرخها و در نتیجه خودرو را حرکت می دهد.
10. دنده عقب: وقتی راننده دنده را در وضعیت عقب قرار می دهد، چرخش دنده عقب به محور خروجی منتقل می شود. از آنجا که در مسیر دنده عقب، یک چرخدنده دیگر نیز وجود دارد (چرخدنده زرد رنگ)، جهت چرخش محور گیربکس معکوس می شود.
هم در گیربکس دستی و هم در گیربکس اتوماتیک دنده وجود دارد، چرا؟
علت نیاز به دنده در گیربکس چیست؟
1. خودرو برای شروع به حرکت، نیاز به قدرت بیشتری دارد و در نتیجه گشتاور موتور باید بصورت افزایش قدرت به چرخها منتقل شود (دنده سنگین مثل دنده 1 یا 2). به بیان دیگر وقتی میل لنگ یک دور بچرخد، محور چرخها کمتر از 1/4 دور می چرخند. در هر خودرو این نسبت متفاوت است و با توجه به کاربری خودرو، توسط مهندسان و طراحان محاسبه می شود.
2. با آغاز به حرکت خودرو، برای افزایش سرعت، گشتاور موتور باید بصورت افزایش سرعت به چرخها منتقل شود (دنده سبک مثل دنده 4 یا 5). به بیان دیگر، دور میل لنگ و شفت خروجی گیربکس تقریبا یکسان می شوند. در هر خودرو این نسبت متفاوت است و توسط مهندسان و طراحان محاسبه می شود.

چاپ این مطلب

  وظیفه و طرز کار دیفرانسیل
ارسال کننده: youka - 9 ساعت پیش - انجمن: تجربه های شخصی بچه های انجمن - بدون پاسخ

دیفرانسیل جزء لاینفک تمام خودروهاست و وظیفه آن ایجاد امکان چرخش چرخهای محرک خودرو با سرعت متفاوت با یکدیگر است (چرخهایی که نیروی موتور به آنها منتقل می شوند).
در صورتیکه خودرو در مسیر غیر مستقیم حرکت کند، هر کدام از لاستیکها سرعت متفاوتی در این مسیر خواهند داشت، زیرا دایره هایی که این لاستیک ها روی آنها حرکت می کنند، شعاع متفاوتی دارند.
بدون حضور دیفرانسیل، در صورت پیچیدن خودرو در این مسیر، لاستیکی که در شعاع داخلی حرکت می کند، سر (لیز) خواهد خورد. ولی در صورتیکه خودرو سنگین باشد و اصطکاک لاستیکها با زمین زیاد باشند، محور چرخها، یا هر کدام از قسمتهای انتقال نیرو به آنها که ضعیفتر باشند، خواهند شکست. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیر ECU است .
با استقرار دیفرانسیل در محور چرخ ها، آنها می توانند با سرعت مختلفی حرکت کنند:
دیفرانسیل نیروی خود را از محور خروجی گیربکس دریافت می کند:
دیفرانسیل ، از چندین چرخدنده تشکیل شده است، و این اجازه را به چرخها می دهد که با سرعت متفاوتی بچرخند.
طبق قوانین فیزیک، هر کدام از چرخها که راحتتر بچرخند، نیروی بیشتری را از طریق موتور دریافت می کنند. مشاهده این فیلم درک طرز کار دیفرانسیل را بسیار آسان می کند.
در واقع چرخدنده مخروطی خاکستری رنگ در وسط شکل بالا نقش یک اهرم گردان را بازی می کند. این اهرم بین دوچرخ قرار دارد و هرکدام که راحتتر بچرخند، نیرو به آن منتقل می شود.
ترتیب انتقال نیرو در دیفرانسیل به شرح زیر است:
1- چرخدنده زرد نیروی خود را از موتور دریافت می کند و به چرخدنده آبی منتقل می کند.
2- چرخدنده آبی به چرخدنده خاکستری رنگ وسط متصل است.
3- این چرخدنده حول محور خود و نیز حول محور مرکزی چرخدنده آبی می تواند بچرخد.
4- هر چرخ که سختتر بچرخد، چرخدنده مخروطی روی آن می غلطد.
اما این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در حرکت خودرو نیز می شود، مثلا در صورتیکه لاستیک های چپ و راست محور محرک، در سطوحی با اصطکاک مختلفی باشند، مثلا یکی از آنها روی برف و دیگری روی آسفالت باشد، تمام نیروی موتور به چرخی که روی برف است منتقل می شود، و در نتیجه خودرو حرکت نخواهد کرد.
برای حل این مشکل، چندین راه حل اختراع شده است:
1- گیربکس با قابلیت قفل شدن، که عملا باعث می شود گیربکس از مدار خارج شود و هر دو چرخ با هم و با یک سرعت بچرخند.
2- گیربکس هوشمند، که توسط کامپیوتر مرکزی خودرو کنترل می شود و با دریافت اطلاعات الکترونیکی، مبنی بر عدم حرکت خودرو، و چرخش یک یا چند چرخ، فرمان اصلاحی لازم را به گیربکس ارسال می کند. این دیفرانسیلها بسیار پیچیده تر از دیفرانسیلهای معمولی هستند.
3- سیستم هوشمند که با ارسال فرمان ترمز به هر چرخ بصورت منفرد، چرخش لاستیکی که روی برف قرار دارد را محدود می کند. تویوتا پرادو آفرود از مدلهای 2013 به بعد به این سیستم مجهز است.

چاپ این مطلب

  خاموشی شعله (Quenching):
ارسال کننده: youka - 9 ساعت پیش - انجمن: تجربه های شخصی بچه های انجمن - بدون پاسخ

در ساختار خود شمع نقاطی مانند الکترود ها بخصوص الکترود منفی مانند چاه حرارتی عمل می کنند،بدین شکل که این نقاط خود گرمای شعله اولیه را جذب و از حرارت آن می کاهند و در بعضی از موارد باعث خاموشی شعله اولیه می گردند.
ضریب تراکم و شرایط کارکرد سخت:
در اتاق انفجار بدلیل بالا بودن ضریب فشردگی حجم سیال موجود و نیز بالا بودن حرارت، مقاومت الکتریکی بالا رفته وهمواره شمع برای جرقه زنی با مشکل روبرو می باشد. به خصوص اینکه دهانه شمع های عادی پس از مدت کوتاهی به دلیل مصرف شدن الکترود ها باز و بازتر می شوند و با بالا رفتن ولتاژ مورد نیاز برای جرقه زنی کار سخت تر می شود چرا که ولتاژ ثابت است.
پس می بینیم که با توجه به شرایط موجود در داخل شمع و اتاق انفجاربدون در نظر گرفتن ضعف های احتمالی موجود در کل سیستم جرقه مثل وایر نامناسب و غیره احتمال از دست دادن جرقه و افت توان موتور و پایین آمدن راندمان آن در ازای مصرف سوخت بسیار بالاست. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیرات ایسیو است .
فلزات گرانبها:
تنها راه مواجه با این شرایط سخت بدون دست بردن در کل سیستم احتراق که معمولا گرانقیمت و پیچیده هستند به کار بردن شمع هایی است که بتوانند با ولتاژ ثابت جرقه قوی تر و با دقت بالا تردر زمان مناسب فراهم آورند، لذا مهندسین به سراغ فلزات گرانبهایی چون ایریدیم ، پلاتینیوم ،اوسمیم بنا به خواص خارق العاده آنها رفتند و در ساخت شمع های جدید به جای استفاده صرف از نیکل و ایتریم و آلیاژ های آنها از فلزات جدید با خواص جدید و با کمک تکنولوژی های جدید استفاده کردند.
شمع های سوزنی:
بکار گیری نسل جدید شمع با ساختار سوزنی به دلیل نیاز به ولتاژ پایین تر برای جرقه زنی و نیز کاهش امکان خاموشی شعله و همچنین بوجود آوردن شعله گرمتر اولیه و احتراق مطمئن تر از دستاورد های جدید این صنعت می باشد.
بنا به خاصیت تمرکز الکترون ها در سر سوزنی شکل الکترود مثبت امکان تخلیه الکتریکی در دهانه باز تر شمع با همان ولتاژ قبلی فراهم است. بازتر بودن دهانه شمع و جرقه بلند تر شعله گرمتر و در نتیجه احتراق مطمئن تر را حاصل می کند.
البته برای امکان جرقه زنی بهتر بر روی سر الکترود منفی برای ایجاد رسانایی بهتر و تخلیه الکتریکی قوی تر بعضی از کارخانجات از فلزات گرانبها استفاده می کنند.همچنین به دلیل کوچکتر شدن سطح تماس شعله با الکترود میانی و نیز با کونیک شدن سر الکترود منفی (Taper cut) احتمال وقوع خاموشی شعله یا کوئنچینگ بسیار پایین می آید.
تا به حال برای تولید شمع های سوزنی که عمدتا دارای الکترود مثبتی به قطر4/0 تا 7/0 میلیمتر هستند می بایست از ابزار بسیار دقیق برای تولید آنها استفاده کرد. این عمل با لیزر یاگ تحقق می یابد. بطور مثال کارخانه ولکر برای جوش الکترود میانی از 6 نقطه حول 360 درجه و از 40 نقطه برای جوش سر الکترود منفی استفاده میکند.
همچنین امکان تولید چنین قطعات ریزی با استفاده از خواص این فلزات مثل نقطه ذوب آنها میسر شده است.
با این حال بعضی از کارخانجات برای بالا بردن خواص فلزی مثل ایریدیم با استفاده از عنصر رادیم و گاهی اوسمیم اقدام به ساخت آلیاژ های جدید می نمایند. این آلیاژ ها با استفاده از تکنولوژی نانو کریستال در محیط گاز هیدروژن و در دمای 2400 درجه سانتیگراد تولید می شوند و نه تنها امکان تولید شمع های جدید را به وجود می آورند بلکه با بالا رفتن نقطه ذوب و سختی الکترود میانی کارکرد غیر باور نکردنی 160000 کیلومتری را برای شمع فراهم می کنند.
همانطور که ذکر شد در اثر جرقه زنی الکترود ها ذوب و بخار می شوند و در نتیجه دهانه شمع از حالت استاندارد خارج می شود حال اگر این دهانه ثابت باشد شمع می تواند به کارکرد خود ادامه دهد.این مزیت در موتور های جدید که بعضا دسترسی به شمع آنها بدلیل محدودیت فضای زیردرب موتور سخت است و تعویض شمع اجرت بالایی را در بر دارد مطلوب تر است.
همچنین به دلیل ثابت ماندن دهانه شمع تنظیم موتور مدت بیشتری دوام داشته و ثابت می ماند و همچنین به دلیل یکنواخت تر بودن جرقه زنی دور آرام بهتری فراهم خواهد آمد.
نکته حائز اهمیت با استفاده از شمع های سوزنی این است نیاز به ولتاژ پایین تر برای کارکرد آنها از فشار جریان الکتریکی در کل سیستم جرقه را نیز کمتر کرده و بر طول عمر آنها می افزاید.
همچنین با کمک جرقه گرمتر و بهسوزی سوخت وارده و نیز از دست نرفتن فرصت های جرقه زنی و داشتن سیکل های قدرت بیشتر با یک استدلال ساده افزایش قدرت موتور و کاهش مصرف سوخت نسبت به شمع های عادی قابل پیش بینی است. همچنین کارخانجات معتبر با تست خودرو بر روی داینامومتر این استدلالات را در واقعیت تست و نتایج را منتشر کرده اند.
با افزایش بهسوزی و احتراق کاملتر از آلایندگی های اگزوز کاسته و نتیجه آن کاهش آلودگی هوا و نیز افزایش عمر سیستم کاتالیزور اگزوزمی شود.
عمدتا کاتالیزور ها با رسوب ذرات نسوخته ، گرفته و موجب خروج با مشکل گاز های خروجی موتور ، کم شدن کارآیی موتور و فشار آوردن به اجزای موتور می گردد.

چاپ این مطلب

  بازه حرارتی شمع (HEAT RANGE):
ارسال کننده: youka - 10 ساعت پیش - انجمن: تجربه های شخصی بچه های انجمن - بدون پاسخ

یکی از مهمترین وظایف شمع خودرو به غیر از جرقه زنی انتقال حرارت مناسب گرما از درون اتاق انفجار به بیرون می باشد.
این حرارت بیشتراز طریق رزوه ها که با ناحیه سر سیلندر در تماس است به بیرون هدایت می گردد،مقدار باقیمانده از طریق هسته مرکزی به بیرون اتاقک انفجار انتقال می یابد.
به شمعی که حرارت را سریعا انتقال می دهد شمع سرد و به شمعی که کند تر حرارت را انتقال داده و مقداری از حرارت را در خود نگه می دارد شمع گرم اطلاق می گردد.
معمولا کارخانجات یک بازه عددی برای نمایش این خاصیت تعریف می کنند.
شمع های سرد اصولا در موتور های با ضریب تراکم بالا مثل موتور های توربو و موتور های به شدت تقویت شده کاربرد دارند چراکه همواره در دور های بالا کار کرده و احتمال دوده گرفتن شمع در آنها پایین است.
شمع های گرم معمولا برای خودرو های استاندارد که هم در دور های پایین مثل ترافیک های روزمره و هم در دور های بالا مثل جاده کار می کنند مورد استفاده قرار می گیرند.
یکی از مشخصات شمع خوب و مناسب برای یک موتور این است که سر شمع که در اتاق انفجار قرار می گیرد در دمای بهینه بماند.
دمای بهینه دمائی است که شمع موجب شعله ور شدن پیش از موقع (PRE IGNITION) تعیین شده بنزین نگردد. همچنین با داشتن دمای کافی امکان سوزاندن کربنهای نسوخته و ناخالصی های موجود در سوخت که بر روی خود شمعمی نشیند را داشته و عمل خود تمیز کردن یا SELF CLEANING را به خوبی انجام دهد.این دما همانطور که در نمودار پیداست بین 450 تا 850 درج سانتیگراد برای خودرو های بنزینی قرار دارد.
در صورت انجام نشدن این عمل به طور مناسب پس از مدتی شمع دوده زده و امکان جرقه زنی از آن صلب می شود. یکی از مضر ترین اتفاقاتی که در موتور یک خودرو رخ می دهد پدیده خوداشتعالی است که در اثر استفاده از شمع نامناسب،بنزین با اکتان پایین و مناسب نبودن بنزین ،تنظیم غلط موتور ،ضریب تراکم بیش از حد بالا رخ می دهد.این پدیده خودرا به صورت ضربه های توام با صدای شدید (KNOCK) نشان داده و موجب صدمات بسیار شدیدی به موتور می گردد. این اتفاق بدلیل فشار آمدن بر روی پیستون قبل از شروع سیکل قدرت سیلندر است که گاها باعث شکستن اجزای متحرک موتور می گردد. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیرات ایسیو است .
دو تصوّر اشتباه:
لازم به ذکر دو تصور اشتباه در میان دوست داران خودرو می باشد:
بعضی ها شمع با احتراق قوی تر را موجب ذوب شدن پیستون ها و انتنخفجار موتور خودرو می دانند!
بعضی ها بنزین سوپر را برای موتور مضر دانسته و معتقدند که باعث حرارت بیشتر موتور می گردد و جالب آنکه بعضی ها آن را کم برکت خوانده و مدعی زود تمام شدن آن هستند!
شمع قوی و احتراق کامل فقط می تواند بنزین وارد موتور شده را بسوزاند نه بیشتر، احتمالا تصور این دوستان از حوادثی است که دیده یا شنیده در اثر انتخاب شمع با بازه حرارتی نامناسب برای مصرف کننده بوجود آمده، نشات می گیرد. لازم به یادآوریست که سوخت ناقص و تجمع بنزین باقیمانده از سیکل های قبلی در موتور و شعله ور شدن ناگهانی مقدار نامتعارف آن خود نوعی اشتعال ناخواسته است که دراثراستفاده از شمع های ضعیف به بار می آید.
مطلب بعدی آنکه فرق اصلی بنزین سوپر با بنزین عادی در عدد اکتان آنهاست، بطور خلاصه عدد اکتان دقت سوخت بنزین در زمان شعله ور شدن است هر چه عدد اکتان پایین تر باشد احتمال پیش اشتعالی بالا تر رفته و کار آیی موتور پایین تر می آید و احتراق ناقص تر انجام می شود. بنزین سوپر با محترق شدن در زمان مقتضی بازده موتور را افزایش و آلایندگی موتور را کمتر و مصرف سوخت را کاهش می دهد و همچنین از صدمه خوردن به موتور خودرو جلوگیری می کند.
چه شمعی برای خودرومان انتخاب کنیم؟
در هنگام خرید شمع دقت کنید که فروشنده از بابت شماره فنی دارای علم کافی راجع به بازه حرارتی و ابعاد مناسب خودروی شما اطلاع داشته باشد.
شمع را از فروشگاه های معتبر و از مارک های شناخته شده تهیه فرمایید، از تقلبی نبودن شمع تا حد امکان مطمئن شوید چون می تواند قاتل موتور خودروی شما گردد.
شمع های چند پلاتین بهتر کار می کنند یا سوزنی؟
بطور یقین شمع های سوزنی، علت بکار بردن پلاتین های متعدد در ساخت شمع صرفا بالا بردن طول عمر آن است و امکان جرقه زنی همزمان همه الکترود ها با هم با سیستم ولتاژ خودرو های استاندارد تقریبا محال است.فقط در زمانهایی که حرارت یک الکترود طوری بالا برود که مقاومت الکتریکی آن مانع گذر الکترون های آماده تخلیه از الکترود مثبت شود،الکترون ها الکترود منفی خنک تر را انتخاب می کنند.شاید به همین دلیل است که بعضی ها با خطای دید تصور می کنند که همه الکترود ها با هم جرقه می زنند چون چشم انسان از دیدن و تشخیص حدود چند ده جرقه در ثانیه و تمیز دادن بین آنها نا توان است.
مطلب نامناسب در مورد این شمع ها نسبت به شمع های سوزنی داشتن احتمال خاموشی شعله به دلیل چا ه های حرارتی بیشتر (الکترود های منفی بیشتر) و نیز داشتن هندسه جرقه وشعله عمود بر راستای سیلندر که امکان انتشار شعله همگن را از بین می برد می توان نام برد. البته لازم به ذکر است تولید شمع های چند پلاتین در زمان خود نسبت به شمع های عادی یک انقلاب بود و در زمان خود گام مثبتی در راستای احتراق بهتر به حساب می آمد. شمع های سوزنی ایریدیم جدید با تکیه بر خواص مواد بکار رفته در آنها و تکنولوژی صرف شده درساختشان دارای جرقه قوی تر در راستای سیلندر که امکان انتشار همگن شعله را پدید می آورد و باعث بهسوزی میگردد، از عمر طولانی برخوردار بوده و اقدام موثری در راستای بالا بردن کارآیی موتور های درونسوز و حفظ محیط زیست به حساب می آیند،البته اغلب به دلیل بالا بودن هزینه ساخت از قیمت های بالایی برخوردارند که البته با کاهش مصرف سوخت و افزایش عمر قطعات موتور این هزینه اولیه را برای مصرف کننده جبران خواهند کرد.

چاپ این مطلب

  عیب یابی شمع خودرو
ارسال کننده: youka - 11 ساعت پیش - انجمن: تجربه های شخصی بچه های انجمن - بدون پاسخ

از میان قطعات مصرفی موتور شاید هیچ کدام به اندازه شمع در میان مردم شناخته شده نباشد، در عین حال اغلب افراد اهمیت آن را نادیده می گیرند.وظیفه شمع جرقه زنی به منظور مشتعل ساختن مخلوط هوا و بنزین در داخل سیلندر می باشد. این عمل ساده به نظر می رسد ولی مشکل اصلی این است که جرقه زنی باید با ولتاژ بسیار بالا و چند بار در ثانیه، در معرض حرارت بالا و فشار هوای بالا انجام گیرد. مهمتر آنکه کوچکترین خللی در عملکرد این قطعه کوچک باعث افت بازده موتور، آلودگی محیط زیست و صدمه به دیگر اجزاء موتور می گردد.اجزاء و قطعات تشکیل دهنده شمع از بالا به ترتیب فیش اتصال وایر ولتاژ بالا، عایق سرامیکی بدنه و الکترودها می باشند. عایق سرامیکی به شکلی طراحی گردیده است که جریان را به شکل کانال صدایت نماید. شکل کشیده عایق و برجستگی های روی آن به همین منظور در نظر گرفته شده است. در بطن عایق قطعه ای میله شکل از رسانای فلزی قرار داده شده است که بالا تا پایین امتداد یافته است. جریان پس از عبور از میله و قبل از ورود به الکترود، از قطعه ای از جنس شیشه رسانا گذشته و به دماغه سرامیکی شمع که الکترود در آن جای گرفته می رسد. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیرات ECU است .
جنس الکترود معمولا از آلیاژ نیکل با غزی از جنس مسی، پلاتینی یا دیگر فلزات می باشد. جرقه بین الکترود مرکزی با الکترود اتصال بدنه (و یا بعضی مواقع بر عکس) زده می شود. همانطوری که از نام آن مشخص است الکترود اتصال بدنه به تنه سیلندر وصل است.دامنه عملکرد حرارتیدمای دهانه باید در هنگام شروع بکار موتور در حداقل زمان ممکن به 400 درجه سانتیگراد برسد. اگر این امر محقق نشود بنزین و دوده در نوک شمع جمع می شود و باعث تغییر مسیر جریان الکتریسیته و جلوگیری از جرقه زنی می شود.در عین حال اگر شمع بیش از حد گرم شود (بیش از 850 درجه سانتیگراد) عمر آن به شدت کاش یافته و حرارت بالای آن باعث احتراق پیش از موعد مخلوط سوخت و هوا در داخل سیلندرمی شود.
با توجه به عملکرد متفاوت موتورها، شمعهای مختلف و متنوعی عرضه شده اند که عمدتا در درجه حرارت عملکرد و طول مدت احتراق با یکدیگر تفاوت دارند. موتوری که 100 اسب بخار در ازاء هر لیتر حجم تولید می کند قطعا حرارت عملکردی متفاوت از موتوری که 50 اسب بخار در ازاء هر لیتر حجم تولید می کند، خواهد داشت، در موتورهای پر بازده از شمعهایی که اصطلاحا سرد نامیده می شوند استفاده می شود.
شمع سرد به نحوی طراحی شده که حرارت را سریعتر دفع کند یا اصطلاحا خنک شود. این نوع شمع دماغ دراز نامیده می شود و الکترود آن بلندتر از الکترود شمع گرم که حرارت را کندتر دفع می نماید و در موتورهای بازده پایین استفاده می شود، طراحی شده است.انتخاب شمع در هنگام تعویض آن کار نسبتا ساده ای است ولی در صورتی که بخواهید از انواع بهتر و متفاوت موجود در بازار انتخاب نمائید، کار پیچیده تر می شود. جریان حاضر قریب به 18 نوع شمع متفاوت از لحاظ نوع شکل و چیدمان الکترود در بازار موجود است از مهمترین نکات در انتخاب شمع طول بخشی از آن که در داخل سیلندر قرار می گیرد می باشد، زیرا ممکن است طول بیش از حد آن باعث برخورد با سطح فوقانی پیستون شود. خرید شمعهای گران قیمت چند الکترودی، بدون الکترود و الکترود V شکل اگر چه در خودروهای تقویت شده بسیار موثری است ولی تاثیر چشمگیری در بازده موتورهای استاندارد ندارد.
در صورتی که بخواهید شمع مناسبی را برای موتور استاندارد خود انتخاب کنید اصطلاحا باید "سرد" و "گرم" بودن شمع را مد نظر قرار دهید.
بطور کل دامنه عملکرد حرارتی شمع تحت تاثیر عوامل زیر قرار دارد.
•نسبت هوا به بنزین
•آوانس جرقه
•تراکم
•نوع سوخت
•استفاده از کیت NOX یا نایتروس اکسید
•نصب سوپر چارجر یا توربو چارجر
•ارتفاع از سطح دریا
همانطوی که از لیست فوق مشخص است عوامل زیادی در انتخاب نوع شمع دخیل هستند. در واقع باید گفت که انتخاب نوع شمع بر اساس فرضیات تئوریک خیلی دقیق نمی باشد و در صورتی که بخواهید شمعی غیر از نوع استاندارد انتخاب کنید باید بر اساس آزمون سعی و خطا عمل نمائید. نقطه آغاز انتخاب شمعی سردتر از شمع استاندارد است. بعد باید بررسی کنید که آیا قدرت موتور افزایش یافته است؟ آیا شمع دوده نزده است؟ سپس مراقب باشید که با آوانس کردن جرقه، موتور دچار احتراق پیش از موعد " knock " نشود.
اگر جواب سوالات فوق مثبت است، شمع بعدی را یک درجه سردتر انتخاب کنید تا جایی که شمع دوده بزند، از این پس می تواند شمع های انتخاب را بطور معکوس یعنی از نوع آخر به اول بررسی نموده و مناسبترین نوع را انتخاب کنید.

چاپ این مطلب

  گیربکس اتوماتیک پژو 206 (تیپ 6، SD V9) و پژو 207 (2)
ارسال کننده: youka - دیروز، 02:38 PM - انجمن: تجربه های شخصی بچه های انجمن - بدون پاسخ

ضربه زدن گیربکس هنگام تعویض دنده از 1 به 2 و یا از 2 به 3 (لقد زدن هنگام تعویض دنده)
گاز دادن نامنظم و نامتعادل توسط راننده می تواند بصورت مقطعی باعث بروز این مشکل شود.
با توجه طرز کار گیربکس اتوماتیک ) ECU گیربکس با دریافت اطلاعات از پدال گاز و نحوه گاز دادن راننده، فرمان لازم برای تعویض دنده ها را به شیرهای برقی و سایر قطعات ارسال می کند. وقتی راننده پدال گاز را بصورت غیر متعارف و غیر عادی فشار دهد (مثلا با پا روی پدال گاز بازی کند و آن را بصورت سریع کم و زیاد کند)، ECU تحلیل درستی از نوع گاز دادن راننده نخواهد داشت و در نتیجه فرمان تعویض دنده ها را بدرستی صادر نخواهد کرد و راننده هنگام تعویض دنده ها احساس ضربه می کند. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیرات ECU است .
اما اگر ضربه زدن گیربکس در تعویض دنده ها بدلیل نقص فنی باشد، در اغلب مواقع، علت یکی از موارد زیر است:
1. کم بودن سطح روغن گیربکس اتوماتیک.
2. خارج شدن تنظیمات گیربکس که در اثر موارد زیر ایجاد می شود:
- رانندگی های مکرر در ترافیک در حالت D.
- افزایش دمای گیربکس و از بین رفتن خاصیت روغن آن (کارنکردن فن، گرفتگی مجرای گردش آب و ... ).
- ضعیف یا خراب شدن شیر برقی (سلونوئید).
- فرار روغن از کلاچ ها (که در حرارت بالا اتفاق می افتد).
3. هرز گاز خوردن گیربکس در حالت D
در صورتیکه خودرو در حالت D (یا R و M) باشد و هرز گاز بخورد (به آن اندازه ای که گاز می خورد راه نرود)، علت آن احتمالا یکی از موارد زیر می تواند باشد:
- گرفتگی (کیپ شدن) فیلتر روغن گیربکس. که در این حالت با خاموش و روشن کردن موتور، خودور مسافت کوتاهی را طی می کند ولی دوباره هرز گاز می خورد.
- از بین رفتن باند یا کلاچ گیربکس، که در اثر استفاده نادرست از خودرو و یا استهلاک آن اتفاق می افتد.
4. عدم تغییر وضعیت دنده با جابجایی لیور (دسته دنده اتوماتیک)
در این حالت راننده لیور را در وضعیت D قرار می دهد، اما نمایشگر دنده و گیربکس فرمان را اجرا نمی کنند.
- معمولا علت این موضوع خراب شدن سلکتور یا سوئیچ چند منظوره (Selector) گیربکس است که معمولا در اثر تماس با آب اتفاق می افتد (موتورشویی کارواش، هواگیری سیستم خنک کننده، تعویض آب رادیاتور و ... ).
- همچنین ممکن است یک یا چند پین از سوکت سلکتور در اثر کثیفی قطع شده باشند.
5. گیربکس با افزایش سرعت دنده را عوض نمی کند و در دنده 1 باقی می ماند
عملکرد گیربکس اتوماتیک بشدت به دما حساس است، معمولا با بالاتر رفتن دمای روغن گیربکس از حد مجاز (118 درجه سانتیگراد) این اتفاق می افتد که دلیل آن می توانند یکی از موارد زیر باشد:
1. رانندگی در ترافیک سنگین و سر بالایی تند. که با خاموش کردن و خنک شدن موتور این موضوع رفع می شود.
2. هر گونه نقص در سیستم خنک کننده موتور، یا کم شدن سطح مایع خنک کننده در مخزن رادیاتور، که باید هر چه سریعتر رفع شود، در غیر اینصورت آسیبهای شدیدی به موتور و گیربکس وارد می شود..
3. ممکن است در اثر کیپ شدن صافی گیربکس (فیلتر گیربکس) گردش روغن در گیربکس مختل شده باشد و در نتیجه حرارت آن بالا برود، این مورد در کیلومترهای بیشتر از 100 هزار اتفاق می افتد و البته بستگی به تعویض بموقع روغن و نوع رانندگی دارد.
- اما اگر در موارد غیر از این حالتها چنین اتفاقی بیافتد، موضوع از طریق دیاگ و توسط کارشناس باید بررسی شود.
دو نوع خنک کننده (رادیاتور) برای گیربکس اتوماتیک 206 وجود دارد، نوع معمولی (مدلهای 85 و قبل از آن)، و نوع پهن یا ضخیم (مدلهای بعد از 86)، گرم شدن گیربکس اتوماتیک AL4 ، برای مدلهای 86 به بعد کمتر اتفاق می افتد زیرا خنک کننده پهن، کارایی بهتری در کاهش دمای گیربکس دارد.
6. قفل شدن لیور در حالت P (قفل کودک - خارج نشدن از حالت پارک)
در وضعیت P ، اگر سوئیچ خودرو باز باشد، پس از گذشت چند دقیقه، خارج کردن از حالت پارک، با دو بار فشار دادن ترمز مقدور است. که این مورد طبیعی است و برای ایمنی بیشتر نصب شده (از آنجا که در گیربکس اتوماتیک، در وضعیت D، بدون نیاز به گاز و کلاچ، خودرو حرکت می کند، برای ایمنی بیشتر قفلی روی وضعیت P قرار داده شده).
اما گاهی دسته دنده اتوماتیک در وضعیت P گیر می کند (مثلا صبح پس از روشن کردن موتور)، و راننده پس از چندین بار ترمز کردن می تواند آنرا از P خارج کند.
این قفل از طریق یک رله انجام وظیفه می کند و در صورت خراب شدن آن، دسته دنده در وضعیت P قفل می شود و گاهی با چندین بار ترمز گرفتن آزاد می شود و گاهی هم آزاد نمی شود.
این مشکل ایرادی را برای کارکرد گیربکس ایجاد نمی کند و رفع آن در زمان کوتاه و هزینه اندک انجام می شود.

چاپ این مطلب

  گیربکس اتوماتیک پژو 206 (تیپ 6، SD V9) و پژو 207
ارسال کننده: youka - دیروز، 02:11 PM - انجمن: تجربه های شخصی بچه های انجمن - بدون پاسخ

پژو 206 تیپ 6، و پژو 206 SD اتوماتیک یا v9 و پژو 207i ، همگی موتور و گیربکس یکسانی دارند (موتور 1600 سی سی TU5، و گیربکس اتوماتیک AL4) و در بازار فعلی خودرو (تاریخ اتشار مقاله) ارزانترین گزینه ها برای علاقمندان به خودرو اتوماتیک هستند.
گیربکس اتوماتیک تندر ال 90 و سندرو، از یک نوع هستند و شباهت زیادی به گیربکس اتوماتیک 206 دارند، ولی روغن گیربکس آنها از نوع متفاوتی است.
کمپانی های خودروساز، معمولا موتورهای قویتری را برای گیربکس اتوماتیک در نظر می گیرند، زیرا ضریب اتلاف انرژی در گیربکس اتوماتیک (خصوصا مدلهای قدیمتر گیربکس اتوماتیک) بیشتر از گیربکس دستی است.
دلیل مصرف سوخت بیشتر گیربکس اتوماتیک نسبت به گیربکس دستی را در ساختار گیربکس اتوماتیک باید جستجو کرد، با روشن شدن موتور، روغن گیربکس در مبدل گشتاور گیربکس به جریان در می آید، تا نیروی موتور را به گیربکس منتقل کند. بخشی از گشتاور موتور، به انرژی حرارتی روغن گیربکس تبدیل می شود که تاثیری در حرکت خودرو ندارد و به نوعی اتلاف انرژی محسوب می شود.
به همین دلیل میانگین مصرف سوخت 206 تیپ 6، بیشتر از 206 تیپ 5 است در حالیکه هر دو خودرو موتور یکسانی دارند. 206 تیپ 6 در شهر، که دنده ها بیشتر تعویض می شوند، در هر 100 کیلومتر 1.5 تا 2 لیتر بیشتر از 206 تیپ 5 سوخت مصرف می کند. این مقدار برای جاده، که کمتر دنده تعویض می شود، کمتر است. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیرات ایسیو است .
گیربکس اتوماتیک پژو 206 (تیپ 6، SD V9) و پژو 207
گیربکس اتوماتیک پژو 206 از نوع 5 دنده ای (4 دنده جلو و 1 دنده عقب) است. این گیربکس وظیفه تعویض بموقع دنده ها را در حین حرکت، از طریق جریان الکتریکی و هدایت مسیر جریان هیدرولیکی روغن انجام می دهد.
به بیان دیگر، عملکرد گیربکس تحت فرمان شیرهای برقی و با تعیین مسیر فشار روغن صورت می گیرد. شیرهای برقی و سایر قطعات گیربکس اتوماتیک، تحت فرمان کامپیوتر مرکزی گیربکس (ECU) کار می کنند .گیربکس اتوماتیک 206 در حین کار گرمای زیادی تولید می کند. به همین دلیل مجهز به یک مبدل حرارتی است و آب رادیاتور اصلی موتور از این مبدل عبور کرده و دمای روغن گیربکس را پایین می آورد.
روغن گیربکس، زمان و کیلومتر تعویض روغن پژو 206 اتوماتیک (تیپ 6، SD V9) و پژو 207:
گیربکس اتوماتیک 206 و 207، در مجموع ظرفیت 6 لیتر روغن گیربکس را دارد، اما همه این روغن قابل تعویض نیست، زیرا همواره بخشی از آن در گیربکس (مبدل گشتاور) باقی می ماند. تعویض روغن گیربکس به دو روش زیر مقدور است:
1- تخلیه روغن از طریق باز کردن پیچ تخلیه گیربکس
در این روش، پس از باز کردن 2 پیچ تخلیه (یکی گیربکس و دیگری پیچ گیج)، 3 لیتر روغن تخلیه می شود. با اضافه کردن روغن تازه (3 لیتر) به گیربکس اتوماتیک، روغن تازه و الباقی روغن کهنه قدیمی مخلوط می شوند، اما در مجموع کیفیت این مخلوط بهتر از قبل خواهد بود.
در صورت تعویض روغن گیربکس با این روش، خودرو می تواند 25 تا 30 هزار کیلومتر مسافت طی کند، که البته بستگی به شرایط رانندگی دارد (در ترافیک سنگین شهر تا 20 هزار کیلومتر کاهش می یابد).
2- تخلیه روغن با روش ساکشن
در این روش با استفاده از موتور مکش، ماکزیمم 5 لیتر روغن گیربکس تخلیه می شود. اما 1 تا 1.5 لیتر روغن موجود در مبدل گشتاور قابل تخلیه نیست. استفاده از این روش، ابتکار تعمیرکاران ایرانی است و کارخانه سازنده خودرو، ابزار و دستورالعملی برای آن منتشر نکرده است.
پس از افزودن روغن تازه (به همان مقدار که ساکشن شده) و مخلوط شدن آن با الباقی روغن کهنه، در مجموع کیفیت روغن گیربکس بسیار بهتر از گذشته خواهد شد و خودرو می تواند مسافت 30 تا 35 هزار کیلومتر را با آن طی کند. که باز هم بستگی به شرایط رانندگی دارد (در ترافیک سنگین شهر تا 25 هزار کیلومتر کاهش می بابد).
تعمیر گیربکس اتوماتیک - پژو 206 اتوماتیک (تیپ 6، SD V9) و پژو 207 :
1. روشن شدن و چشمک زدن * , S (دکمه اس و برف Sport-Snow)
روشن شدن نمایشگر S و * با صدای بوق اخطار، به معنی وجود اشکال در گیربکس است (نه لزوما فقط شیر برقی)، در اغلب مواقع یکی از موارد زیر علت آن هستند:
1. ضعیف یا خراب شدن شیر برقی. که در این حالت گیربکس به دنده 3 رفته و از آن خارج نمی شود، مگر با خاموش و روشن شدن خودرو.
2. رسیدن شمارنده روغن گیربکس به حدی که باید تعویض شود (گیربکس اتوماتیک مجهز به شمارنده ای است که بسته به فشار وارده به گیربکس، استهلاک و زمان تعویض روغن آن را تعیین می کند)، که در این حالت عملکرد گیربکس عادی است، اما با خاموش روشن شدن خودرو، چراغ S و * خاموش نمی شوند.
3. کمتر یا بیشتر شدن فشار روغن از محدوده تعیین شده.
4. موارد دیگر نادر هستند:
- مسدود شدن مجرای گردش روغن گیربکس.
- نقص در تامین ولتاژ ECU.
- قطع شدن ارتباط کابل سریال ECU با پنل.
- پاک شدن برنامه تعریف پدال گاز،
- چرب شدن و یا کثیف شدن سوکت های ارتباطی بین اجزای گیربکس (ECU، گیربکس، سلکتور، لیور و ... )

چاپ این مطلب