2017/02/27، 12:56 PM
یکی از مهمترین چالش هایی که گردشگران قبل و هنگام سفر با آن مواجه هستند، عدم آشنایی با لغات و اصطلاحات تخصصی گردشگری است که در آژانس های مسافرتی، فرودگاه، هواپیما، هتل و جاذبه های گردشگری از آن استفاده می شود. شناخت چنین مفاهیم که اغلب با زبان انگلیسی بیان می شود، به شما کمک می کند که در تمامی مراحل سفر، از خرید تور یا رزرو بلیط هواپیما گرفته تا بازدید از جاذبه های گردشگری در مقصد، بتوانید حداکثر استفاده را از امکانات و خدمات گردشگری بکنید و راه هر گونه سوء استفاده ناشی از عدم آگاهیتان را ببندید. در این مطلب سعی داریم به پرکاربردترین و مهمترین اصطلاحات تخصصی گردشگری که ممکن است در طول سفر با آنها مواجه شوید، اشاره ای مختصر داشته باشیم . این مطلب برگرفته از سایت تور روسیه است :
Accommodation: اتاق و اقامتگاهی که به مسافر ارائه می شود.
Allocation: تخصیص اتاق به سازمانی خاص با قیمت انحصاری را گویند.
Adjoining rooms: در هتل به اتاق های مجاوری اطلاق می شود که بین دو اتاق در ارتیاطی وجود ندارد.
Connecting rooms: اتاق های مجاور در هتل، که هر یک دارای درهای جداگانه می باشند ولی با یک در از داخل به یکدیگر مرتبط می گردند.
Garden side room: اتاق هتلی که درهای آن رو به باغ باز می شود.
Garden view room: اتاق هتلی که چشم انداز به باغ دارد، اما دسترسی مستقیم به باغ ندارد.
King room: اتاق هتل با تخت های بزرگ
King-size bed: تختی برای دو نفر که در مقایسه با انواع تخت ها دارای بیشترین پهنا می باشد.
AM: به زمان بین نیمه شب و ظهر اطلاق می شود.
PM: به معنای بعد از ظهر می باشد که ساعات بین ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب را شامل می شود.
Baggage: به معنای کالا و جامه دان می باشد.
Hand luggage: بار دستی که توسط مسافر به داخل هواپیما برده می شود و البته محدودیت هایی نیز توسط هواپیمایی در این زمینه اعمال می شود.
Carry on: چمدان دستی و باری که مسافر مجاز است به داخل هواپیما ببرد.
Baggage tag: رسیدی که شرکت هواپیمایی برای شناسایی بار چک شده، صادر می نماید.
Excess Baggage: باری که از نظر وزنی و یا تعداد چمدان بیش از حد مجاز می باشد.
Booking: یک اصطلاح عام برای ذخیره جا می باشد.
Frequent lodger: شخصی که به طور مداوم و متناوب به هتلی خاص سفر می نماید. هتل ها برای این افراد خدمات خاصی در نظر می گیرند.
Hold time: در صنعت هتلداری به ساعتی اطلاق می شود که اتاق های رزرو شده ای که گارانتی نمی باشند، برای فروش به دیگران آزاد می شوند و معمولا بین ساعت ۰۴:۰۰ و یا ۰۶:۰۰ بعدازظهر می باشد.
Housekeeping: خدمتکاری-یکی از واحدهای هتل که مسئولیت های متعددی دارد و مهم ترین آن نظافت اتاق ها می باشد.
Invoice: صورتحساب، که شامل جزئیات کالا و خدمات ارائه شده می باشد.
Hotel voucher: یک رسید و سند از پیش پرداخت شده که برای اقامت در هتل استفاده می شود.
Optional: انتخابی و به دلخواه – هر محصول و خدماتی که شامل نرخ پایه پکیج مسافرتی نمی باشد و بنا به نیاز مسافر می توان از آن خدمات و یا محصولات استفاده کرد. در بعضی مواقع رایگان و در بعضی منوط به پرداخت هزینه اضافی می باشد.
Itinerary: برنامه سفر- توضیح کامل مسیر مسافرت از آغاز تا پایان را گویند که می تواند شامل پروازهای هوایی، رزرو هتل، ماشین، بازدید از جاذبه ها و غیره باشند.
Accommodation: اتاق و اقامتگاهی که به مسافر ارائه می شود.
Allocation: تخصیص اتاق به سازمانی خاص با قیمت انحصاری را گویند.
Adjoining rooms: در هتل به اتاق های مجاوری اطلاق می شود که بین دو اتاق در ارتیاطی وجود ندارد.
Connecting rooms: اتاق های مجاور در هتل، که هر یک دارای درهای جداگانه می باشند ولی با یک در از داخل به یکدیگر مرتبط می گردند.
Garden side room: اتاق هتلی که درهای آن رو به باغ باز می شود.
Garden view room: اتاق هتلی که چشم انداز به باغ دارد، اما دسترسی مستقیم به باغ ندارد.
King room: اتاق هتل با تخت های بزرگ
King-size bed: تختی برای دو نفر که در مقایسه با انواع تخت ها دارای بیشترین پهنا می باشد.
AM: به زمان بین نیمه شب و ظهر اطلاق می شود.
PM: به معنای بعد از ظهر می باشد که ساعات بین ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب را شامل می شود.
Baggage: به معنای کالا و جامه دان می باشد.
Hand luggage: بار دستی که توسط مسافر به داخل هواپیما برده می شود و البته محدودیت هایی نیز توسط هواپیمایی در این زمینه اعمال می شود.
Carry on: چمدان دستی و باری که مسافر مجاز است به داخل هواپیما ببرد.
Baggage tag: رسیدی که شرکت هواپیمایی برای شناسایی بار چک شده، صادر می نماید.
Excess Baggage: باری که از نظر وزنی و یا تعداد چمدان بیش از حد مجاز می باشد.
Booking: یک اصطلاح عام برای ذخیره جا می باشد.
Frequent lodger: شخصی که به طور مداوم و متناوب به هتلی خاص سفر می نماید. هتل ها برای این افراد خدمات خاصی در نظر می گیرند.
Hold time: در صنعت هتلداری به ساعتی اطلاق می شود که اتاق های رزرو شده ای که گارانتی نمی باشند، برای فروش به دیگران آزاد می شوند و معمولا بین ساعت ۰۴:۰۰ و یا ۰۶:۰۰ بعدازظهر می باشد.
Housekeeping: خدمتکاری-یکی از واحدهای هتل که مسئولیت های متعددی دارد و مهم ترین آن نظافت اتاق ها می باشد.
Invoice: صورتحساب، که شامل جزئیات کالا و خدمات ارائه شده می باشد.
Hotel voucher: یک رسید و سند از پیش پرداخت شده که برای اقامت در هتل استفاده می شود.
Optional: انتخابی و به دلخواه – هر محصول و خدماتی که شامل نرخ پایه پکیج مسافرتی نمی باشد و بنا به نیاز مسافر می توان از آن خدمات و یا محصولات استفاده کرد. در بعضی مواقع رایگان و در بعضی منوط به پرداخت هزینه اضافی می باشد.
Itinerary: برنامه سفر- توضیح کامل مسیر مسافرت از آغاز تا پایان را گویند که می تواند شامل پروازهای هوایی، رزرو هتل، ماشین، بازدید از جاذبه ها و غیره باشند.