امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو 2
#1
6- سگدست و مجموعه بلبرینگ و توپی چرخ های جلو
این سه قطعه روی هم مونتاژ شده و در اغلب خودروها، از یک سمت به کمک فنر و از سمت دیگر توسط سیبک به طبق وصل می شود.
- وزن اتاق خودرو از طریق این قطعات به چرخ و زمین منتقل می شود.
- دو سر سگدست متحرک است و امکان حرکت به چپ و راست را برای چرخ فراهم می کند.
علائم خرابی سگدست و مجموعه بلبرینگ و توپی چرخ: در صورت کج شدن سگدست (در اثر ضربه شدید)، زاویه چرخ بر هم خورده و عملکرد جلوبندی با مشکل مواجه می شود.
- در صورت خرابی بلبرینگ، در حین حرکت (مخصوصا در سرعت بالا)، از چرخها صدا شنیده می شود. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیرات ECU است .
7- مجموعه جعبه فرمان
این قطعه روی اتاق خودرو سوار می شود و چرخش فرمان را توسط مفصل ها و سیبک ها به سگدست منتقل می کند تا امکان گردش به چپ و راست برای خودرو فراهم شود.
علائم خرابی مجموعه جعبه فرمان
لق شدن سیبک ها و مفصلها: که در این حالت احساس لقی در حین چرخاندن فرمان احساس خواهد شد که معمولا با صدا همراه است.
سفت شدن فرمان: در صورت هیدرولیک بودن فرمان، باید سیستم هیدرولیک بررسی شود.
روغن ریزی از جعبه فرمان: که معمولا بدلیل فرسوده شدن اورینگ ها اتفاق می افتد که پس از باز شدن جعبه فرمان قابل تعویض هستند.
8- میله تعادل
این قطعه سیستم تعلیق سمت چپ و راست را به یکدیگر متصل می کند تا ارتعاشات ریز و کوچک جاده را دریافت کرده و بین هر دو طرف تقسیم کند و خودرو حرکت نرمتری داشته باشد.
علائم خرابی میله تعادل: در صورت خرابی این قطعه، در دست اندازهای ریز جاده از سیستم جلوبندی صدا شنیده می شود.
9- رینگ و لاستیک - تنظیم فرمان
رینگ و لاستیک از طریق بلبرینگ به سیستم تعلیق متصل می شوند تا چرخش لاستیک نرم و بی صدا انجام شود.
علائم خرابی رینگ و لاستیک: در صورت بالانس نبودن لاستیک، و یا کج شدن رینگ، در فرمان و اتاق خودرو لرزش احساس می شود. این لرزش بیشتر در سرعتهای خاص، یا سرعتهای بالا احساس می شود.
اگر لاستیک سابی ناهماهنگ در لبه های داخلی یا خارجی لاستیک ایجاد شده باشد، سیستم تعلیق ایراد دارد و یکی از زاویه های چرخ بر هم خورده است.
عملکرد درست و بدون نقص سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو، منوط به کارکرد صحیح تمام این قطعات در کنار یکدیگر است.
محل استقرار این قطعات در زاویه چرخها تاثیر مستقیم دارد.
5 زاویه برای چرخها در نظر گرفته می شود:
کمبر – کستر – کینگ پین – تواین – تواَوت
طراحان خودرو، برای دریافت ضربات شدید جاده، زاویه کَستر را کمی مثبت در نظر می گیرند.
زاویه کستر مثبت، در نرمتر شدن فرمان موثر است.
خراب شدن هر کدام از قطعات جلوبندی، باعث بر هم خوردن حداقل یکی از این زاویه ها می شود و در نهایت یک یا ترکیبی از علائم زیر اتفاق خواهد افتاد:
- فرمان پذیری اتومبیل به سختی صورت می گیرد و یا با صدای زیاد همراه خواهد بود.
- خودرو در دست اندازها تکانها شدید می خورد و آسایش سرنشینان کمتر می شود.
- لاستیک ها بصورت غیر متعارف ساییده می شوند.
- قطعات جلوبندی زودتر از موعد فرسوده می شوند.
پاسخ
roseتشکر شده توسط:


پیام‌های داخل این موضوع
سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو 2 - youka - 2017/04/30، 03:39 PM

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان