امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مشکلات سنسور سرعت
#1
سنسور سرعت خودرو( کیلومتر شمار)(VSS):
وظایف سنسور سرعت :
• 1- مشخص کردن سرعت وسیله نقلیه
• 2- تثبیت کردن دور آرام موتور در هنگام حرکت خودرو
• 3- بهینه کردن شتاب خودرو
• 4- کاهش دادن نوسانات موتور
• ساختار داخلی سنسور سرعت : این قطعه شامل یک شافت که با دنده کیلومتر ترکیب می شود با گردش شافت خروجی گیربکس گردش پینیون دنده کیلومتر این شافت شروع به گردش کرده و با اثر مغناطیسی هال کار میکند (هر دور گردش شافت 8 پالس می دهد و شروع این پالس ها از سرعت 2 کیلومتر در ساعت به بالا شروع می شود که فرکانس ایجاد شده به (ECU) ارسال می شود. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیر ECU است .
مدار الکتریکی سنسور سرعت
پایه 1 تغذیه 12 ولت مثبت از رله دوبل
پایه 2 سیم منفی به بدنه
پایه 3 ارسال یگنال به (ECU)
• شرح کار سنسور سرعت :
این قطعه بعد از دریافت ولتاژ 12 ولت از رله دوبل و حرکت خودرو و گردش پینیون شروع به فرکانس های متناسب با سرعت خودرو می کند و (ECU) از سرعت خودرو اطلاع یافته و با استفاده از اطلاعات رسیده از این سنسور وضعیت پاشش سوخت خودرو را در سرعت مختلف مشخص می کند.
• روش عیب یابی سنسور سرعت:
۞ در صورت خرابی سنسور سرعت در توقف آنی خودرو ، خاموش می کند و در هنگام سر بالایی و دنده معکوس موتور ریپ می زند.
تست ولتاژی سنسور سرعت : سوکت سنسور را کشیده و دو سر ولت متر را به پایه های 1 و 2 زده باید ولتاژ نشان داده شده 12 ولت باشد در غیر این صورت مسیر برق تا رله دوبل را تست کنید.
تست اهمی سنسور سرعت : به وسیله اهم متر سیم پایه 3 را از سوکت تا (ECU) چک کنید که مقاومت آن باید کمتر از یک اهم باید باشد در غیر این صورت خراب است.
• تست دنده کیلومتر :
سنسور را از جای خود باز کرده و موتور را روشن نموده و با دست پینیون را چرخانده و در نتیجه اگر عقربه کیلومتر تغییری کرد سنسور درست است و اگر تغییری نکرد سنسور معیوب است. اگر درست بود دنده فیبری روی کیلومتر و دنده کرانویل را چک کنید.
سنسور میل سوپاپ ( موقعیت سیلندر یک ):
وظایف سنسور میل سوپاپ:
۞ تفکیک موقعیت سیلندر یک در نقطه مرگ بالا نسبت به موقعیت اعلام شده توسط سنسور دور موتور
۞ کوئل و انژکتور ها را کنترل تا در مد ترتیبی عمل کنند
۞ مقدار آوانس جرقه را برای جلوگیری از پدیده ضربه یا کوبش کنترل می کند
۞ شناسایی سیلندر ها برای جرقه و پاشش در مرحله های مختلف
۞ احتراق ناقص را مشخص می کند
محل قرار گیری سنسور موقعیت میل سوپاپ :
این سنسور در قسمت انتهای میل سوپاپ و در مقابل یک زائده دایره ای شکل قراردارد ( که این زائده 180 درجه برجسته و 180 درجه تو رفته)
• ساختار داخلی سنسور موقعیت میل سوپاپ :
این سنسور شامل یک المنت سنسو رهال و یک قطعه نیمه هادی می باشد که جریان ار آن عبور می کند.
مدار الکتریکی سنسور موقعیت میل سوپاپ : این سنسور دارای یک سوکت سه پایه می باشد
پایه 1 تغذیه ولتاژ 12 ولت یا 5 ولت مثبت
پایه 2 ارسال سیگنال با دامنه مربعی شکل ( برای شناسایی سیلندر ها)
پایه 3 سیم اتصال بدنه
• شرح کار سنسور موقعیت میل سوپاپ :
این سنسور با اثر الکتریکی مغناطیسی هال کار می کند بدین ترتیب که جریان در داخل این سنسور توسط یک میدان مغناطیسی منحرف می شود و ولتاژ دو سر سنسور تغییر و باعث ایجاد پالس های مربعی شکل می گردد هر گاه بر آمده گی انتهای میل سوپاپ از جلوی این سنسور عبور کند به علت ولتاژ منفی سطح فاز میدان تغییر کرده و سیگنال ارسال شده به (ECU) صفر می شود در زمانی که بر آمده گی میل سوپاپ روبروی سنسور قرارندارد سیگنال ارسالی 12 ولت مثبت می باشد.
عیب یابی سنسور موقعیت میل سوپاپ : در صورت خرابی این سنسور ، خودرو ریتارد کار می کند لازم به ذکر است که این سنسور در خودرو های با انژکتور ترتیبی استفاده می شود در صورت خرابی این سنسور پاشش سوخت از حالت ترتیبی به حالت پاشش سوخت نیمه ترتیبی تبدیل می شود و مصرف سوخت بالا می رود
.۩ این سنسور در خودرو های پارس ELX و سمند سریر و زانتیا و پژو 206 تیپ 5 و6 و پراید مدل S2000 استفاده شده است.
۩ این سنسور سرویس خاصی ندارد.
۩ سنسور کمکی سنسور میل سوپاپ ، سنسور دور موتور می باشد.
۩ در بعضی مواقع فیلر نبودن صحیح سوپاپ ها باعث ایجاد آدوانس یا ریتارد جرقه در سیستم انژکتوری می شود.
۩ آوانس جرقه بر اساس موارد زیر تعیین می گردد
• 1- دور موتور 2- بار موتور 3- دمای موتور
پاسخ
roseتشکر شده توسط:


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان