2017/04/23، 11:41 AM
سیستم رادیاتور مسئول کاهش حرارت موتور است و در اغلب خودروهای جدید، سیستم رادیاتور، تحت فشار طراحی می شود (چیزی شبیه به زودپز)، زیرا در این حالت آب تحت فشار قرار گرفته و دیگر در دمای بسیار بالاتر از 100 درجه خواهد جوشید. طبق قوانین فیزیک، پایین آوردن دمای آب تحت فشار از 110 درجه به 80 درجه، بسیار راحتتر از پایین آوردن دمای آب 98 درجه به 28 درجه است. (قانون بی نظمی یا آنتروپی).
بالا رفتن دمای موتور به معنی درست کار نکردن یک یا چند بخش از سیستم خنک کننده ماشین است و می تواند به دلایل زیر باشد:
- فقدان و یا کم بودن مایع خنک کننده رادیاتور.
- گردش نکردن مایع خنک کننده در موتور (قفل شدن ترموستات، کار نکردن واترپمپ، هواگیری رادیاتور، و یا گرفتگی لوله های خنک کننده).
-کار نکردن فن خنک کننده رادیاتور، که در اتومبیلهای جدید، این فرمان از طریق ECU ارسال می شود و ممکن است به علت اطلاعات اشتباه دریافتی از سنسور آب باشد.
- پمپ شدن هوای پیستون به جریان آب خنک کننده، که علت آن ممکن است به دلیل سوختن واشر سرسیلندر باشد (در این صورت، شیلنگهای آب رادیاتور باد کرده و می ترکند).
علل کم شدن آب رادیاتور
- نشت آب از قسمتهای مختلف سیستم گردش آب رادیاتور، مثل شیلنگ ها، لوله ها، بست رادیاتور، واترپمپ، اتصال ترموستات، سرسیلندر و یا حتی پولکی موتور.
- سوختن واشر سرسیلندر، که در این حالت، آب به محفظه احتراق راه پیدا کرده و بخار می شود، در این حالت، دود سفیدی از اگزوز خارج می شود.
- نشت آب رادیاتور از درب منبع انبساط (بدلیل کیفیت پایین، شل بسته شدن، یا پوسیده شدن آن)
این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیرات ایسیو است .
بالا رفتن دمای موتور به معنی درست کار نکردن یک یا چند بخش از سیستم خنک کننده ماشین است و می تواند به دلایل زیر باشد:
- فقدان و یا کم بودن مایع خنک کننده رادیاتور.
- گردش نکردن مایع خنک کننده در موتور (قفل شدن ترموستات، کار نکردن واترپمپ، هواگیری رادیاتور، و یا گرفتگی لوله های خنک کننده).
-کار نکردن فن خنک کننده رادیاتور، که در اتومبیلهای جدید، این فرمان از طریق ECU ارسال می شود و ممکن است به علت اطلاعات اشتباه دریافتی از سنسور آب باشد.
- پمپ شدن هوای پیستون به جریان آب خنک کننده، که علت آن ممکن است به دلیل سوختن واشر سرسیلندر باشد (در این صورت، شیلنگهای آب رادیاتور باد کرده و می ترکند).
علل کم شدن آب رادیاتور
- نشت آب از قسمتهای مختلف سیستم گردش آب رادیاتور، مثل شیلنگ ها، لوله ها، بست رادیاتور، واترپمپ، اتصال ترموستات، سرسیلندر و یا حتی پولکی موتور.
- سوختن واشر سرسیلندر، که در این حالت، آب به محفظه احتراق راه پیدا کرده و بخار می شود، در این حالت، دود سفیدی از اگزوز خارج می شود.
- نشت آب رادیاتور از درب منبع انبساط (بدلیل کیفیت پایین، شل بسته شدن، یا پوسیده شدن آن)
این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیرات ایسیو است .