امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
گیربکس اتوماتیک پژو 206 (تیپ 6، SD V9) و پژو 207
#1
پژو 206 تیپ 6، و پژو 206 SD اتوماتیک یا v9 و پژو 207i ، همگی موتور و گیربکس یکسانی دارند (موتور 1600 سی سی TU5، و گیربکس اتوماتیک AL4) و در بازار فعلی خودرو (تاریخ اتشار مقاله) ارزانترین گزینه ها برای علاقمندان به خودرو اتوماتیک هستند.
گیربکس اتوماتیک تندر ال 90 و سندرو، از یک نوع هستند و شباهت زیادی به گیربکس اتوماتیک 206 دارند، ولی روغن گیربکس آنها از نوع متفاوتی است.
کمپانی های خودروساز، معمولا موتورهای قویتری را برای گیربکس اتوماتیک در نظر می گیرند، زیرا ضریب اتلاف انرژی در گیربکس اتوماتیک (خصوصا مدلهای قدیمتر گیربکس اتوماتیک) بیشتر از گیربکس دستی است.
دلیل مصرف سوخت بیشتر گیربکس اتوماتیک نسبت به گیربکس دستی را در ساختار گیربکس اتوماتیک باید جستجو کرد، با روشن شدن موتور، روغن گیربکس در مبدل گشتاور گیربکس به جریان در می آید، تا نیروی موتور را به گیربکس منتقل کند. بخشی از گشتاور موتور، به انرژی حرارتی روغن گیربکس تبدیل می شود که تاثیری در حرکت خودرو ندارد و به نوعی اتلاف انرژی محسوب می شود.
به همین دلیل میانگین مصرف سوخت 206 تیپ 6، بیشتر از 206 تیپ 5 است در حالیکه هر دو خودرو موتور یکسانی دارند. 206 تیپ 6 در شهر، که دنده ها بیشتر تعویض می شوند، در هر 100 کیلومتر 1.5 تا 2 لیتر بیشتر از 206 تیپ 5 سوخت مصرف می کند. این مقدار برای جاده، که کمتر دنده تعویض می شود، کمتر است. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیرات ایسیو است .
گیربکس اتوماتیک پژو 206 (تیپ 6، SD V9) و پژو 207
گیربکس اتوماتیک پژو 206 از نوع 5 دنده ای (4 دنده جلو و 1 دنده عقب) است. این گیربکس وظیفه تعویض بموقع دنده ها را در حین حرکت، از طریق جریان الکتریکی و هدایت مسیر جریان هیدرولیکی روغن انجام می دهد.
به بیان دیگر، عملکرد گیربکس تحت فرمان شیرهای برقی و با تعیین مسیر فشار روغن صورت می گیرد. شیرهای برقی و سایر قطعات گیربکس اتوماتیک، تحت فرمان کامپیوتر مرکزی گیربکس (ECU) کار می کنند .گیربکس اتوماتیک 206 در حین کار گرمای زیادی تولید می کند. به همین دلیل مجهز به یک مبدل حرارتی است و آب رادیاتور اصلی موتور از این مبدل عبور کرده و دمای روغن گیربکس را پایین می آورد.
روغن گیربکس، زمان و کیلومتر تعویض روغن پژو 206 اتوماتیک (تیپ 6، SD V9) و پژو 207:
گیربکس اتوماتیک 206 و 207، در مجموع ظرفیت 6 لیتر روغن گیربکس را دارد، اما همه این روغن قابل تعویض نیست، زیرا همواره بخشی از آن در گیربکس (مبدل گشتاور) باقی می ماند. تعویض روغن گیربکس به دو روش زیر مقدور است:
1- تخلیه روغن از طریق باز کردن پیچ تخلیه گیربکس
در این روش، پس از باز کردن 2 پیچ تخلیه (یکی گیربکس و دیگری پیچ گیج)، 3 لیتر روغن تخلیه می شود. با اضافه کردن روغن تازه (3 لیتر) به گیربکس اتوماتیک، روغن تازه و الباقی روغن کهنه قدیمی مخلوط می شوند، اما در مجموع کیفیت این مخلوط بهتر از قبل خواهد بود.
در صورت تعویض روغن گیربکس با این روش، خودرو می تواند 25 تا 30 هزار کیلومتر مسافت طی کند، که البته بستگی به شرایط رانندگی دارد (در ترافیک سنگین شهر تا 20 هزار کیلومتر کاهش می یابد).
2- تخلیه روغن با روش ساکشن
در این روش با استفاده از موتور مکش، ماکزیمم 5 لیتر روغن گیربکس تخلیه می شود. اما 1 تا 1.5 لیتر روغن موجود در مبدل گشتاور قابل تخلیه نیست. استفاده از این روش، ابتکار تعمیرکاران ایرانی است و کارخانه سازنده خودرو، ابزار و دستورالعملی برای آن منتشر نکرده است.
پس از افزودن روغن تازه (به همان مقدار که ساکشن شده) و مخلوط شدن آن با الباقی روغن کهنه، در مجموع کیفیت روغن گیربکس بسیار بهتر از گذشته خواهد شد و خودرو می تواند مسافت 30 تا 35 هزار کیلومتر را با آن طی کند. که باز هم بستگی به شرایط رانندگی دارد (در ترافیک سنگین شهر تا 25 هزار کیلومتر کاهش می بابد).
تعمیر گیربکس اتوماتیک - پژو 206 اتوماتیک (تیپ 6، SD V9) و پژو 207 :
1. روشن شدن و چشمک زدن * , S (دکمه اس و برف Sport-Snow)
روشن شدن نمایشگر S و * با صدای بوق اخطار، به معنی وجود اشکال در گیربکس است (نه لزوما فقط شیر برقی)، در اغلب مواقع یکی از موارد زیر علت آن هستند:
1. ضعیف یا خراب شدن شیر برقی. که در این حالت گیربکس به دنده 3 رفته و از آن خارج نمی شود، مگر با خاموش و روشن شدن خودرو.
2. رسیدن شمارنده روغن گیربکس به حدی که باید تعویض شود (گیربکس اتوماتیک مجهز به شمارنده ای است که بسته به فشار وارده به گیربکس، استهلاک و زمان تعویض روغن آن را تعیین می کند)، که در این حالت عملکرد گیربکس عادی است، اما با خاموش روشن شدن خودرو، چراغ S و * خاموش نمی شوند.
3. کمتر یا بیشتر شدن فشار روغن از محدوده تعیین شده.
4. موارد دیگر نادر هستند:
- مسدود شدن مجرای گردش روغن گیربکس.
- نقص در تامین ولتاژ ECU.
- قطع شدن ارتباط کابل سریال ECU با پنل.
- پاک شدن برنامه تعریف پدال گاز،
- چرب شدن و یا کثیف شدن سوکت های ارتباطی بین اجزای گیربکس (ECU، گیربکس، سلکتور، لیور و ... )
پاسخ
roseتشکر شده توسط:


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان