2016/03/14، 10:08 PM
نقل قول: در بیان روح حیوانی
چون نشو و نما ظاهر شد و نبات تمام گشت و روح نباتی قوّت گرفت و معده و جگر قوی گشتند و بر هضم غـذا قادر شدند، آنگاه آنچه زبده و خلاصۀ این روح نباتی بود، دل آن را جذب کرد و چون در دل درآمـد و یـک بـار دیگر هضم و نضج یافت، همه حیوة شد. آنچه زبده و خلاصۀ آن حیوة بود که در دل است، روح حیـوانی شـد؛ و آنچه از روح حیوانی باقی ماند، روح حیوانی آن را از راه شرائين ب جملۀ اعضا فرستاد تا حیوة اعضا شـد؛ و همـه اعضا بواسطۀ روح حیوانی زنده شدند. و قسّام حیوة در بدن این روح حیوانی اسـت و موضـع ایـن روح حیـوانی دل است و دل در پهلوی چپ است.
و چون روح حیوانی قوت گرفت، آنچه زبده و خلاصۀ این روح حیوانی بود، دماغ آن را جـذب کـرد، و چـون در دماغ درآمد و یکبار دیگر هضم و نضج یافت، آنچه زبده و خلاصه آن بود که در دماغ است، روح نفسانی شـد؛
و آنچه از روح نفسانی بـاقی مانـد، روح نفسـانی آن را، از راه اعصـاب ب جملـۀ اعضـا فرسـتاد تـا حـسّ و حرکـت ارادی در جملۀ اعضا پدید آمد، و حقیقت حیوان این است و این جمله در یک ماه دیگر بود. عناصـر و طبـایع و معدن و نبات و حیوان در چهار ماه تمام شدند، هر یک در ماهی. و بعد از حیوان چیزی دیگر نیست، حیـوان در آخرتست. «وانّ الدار الآخرة لهی الحیوان لوکانوا یعلمون».