سیستمی‌ها
سنسورهای موتور و علائم خرابی آنها- پایان - نسخه‌ی قابل چاپ

+- سیستمی‌ها (http://forums.systemiha.ir)
+-- انجمن: عرفان (http://forums.systemiha.ir/forumdisplay.php?fid=8)
+--- انجمن: تجربه های شخصی بچه های انجمن (http://forums.systemiha.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+--- موضوع: سنسورهای موتور و علائم خرابی آنها- پایان (/showthread.php?tid=492)



سنسورهای موتور و علائم خرابی آنها- پایان - youka - 2017/04/15

9. سنسور ضربه (ناک سنسور – Knock Sensor)
این سنسور روی بلوک سیلندر قرار دارد و وظیفه آن نظارت بر عملکرد درست سیستم جرقه و انفجار محفظه احتراق است. در صورتیکه در موتور، ضربات غیر عادی وجود داشته باشد، ناک سنسور موضوع را به ECU انتقال داده و چراغ چک روشن می شود تا راننده از بد کار کردن موتور مطلع گردد.
این ضرباتِ غیر عادی به یک یا ترکیبی از دلایل زیر اتفاق می افتند:
- خراب شدن هر یک از قطعات سیستم جرقه زنی (کوئل ، وایر و ... ).
- پایین بودن تراکم و انفجار ناقص، بدلیل خرابی سوپاپ ها و یا تنظیم نبودن تایم.
علائم خرابی سنسور ضربه (ناک سنسور – Knock Sensor)
این قطعه بندرت خراب می شود، زیرا در واقع خراب شدن سایر قطعات منجر به بد کار کردن موتور، و تحریک این سنسور، و روشن شدن چراغ چک می شود.
اگر فقط همین سنسور خراب شده باشد، تغییری در عملکرد موتور ایجاد نمی شود و فقط چراغ چک روشن می گردد.
10. سنسور فشار روغن هیدرولیک فرمان
این قطعه بر روی شیلنک فشار قوی روغن هیدرولیک، و در برخی خودروها وجود دارد و وظیفه آن به شرح زیر است:
هنگامیکه راننده فرمان را می چرخاند، پمپ هیدرولیک، نیروی لازم برای هیدرولیک فرمان را از موتور دریافت می کند. وقتیکه دور موتور پایین باشد، این موضوع بخشی از توان خروجی موتور را به خود اختصاص داده و دور موتور پایینتر می آید.برای جلوگیری از این موضوع، سنسور فشار روغن هیدرولیک، با چرخاندن فرمان، متوجه افزایش فشار روغن شده و موضوع را به ECU مخابره می کند. ECU برای جلوگیری از کاهش دور موتور و خاموش شدن آن، از طریق استِپ موتور، (در برخی خودروها از طریق دریچه گاز برقی)، دور موتور را افزایش می دهد. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیرات ECU است .
علائم خرابی سنسور فشار روغن هیدرولیک فرمان
در صورت خرابی این قطعه، در صورت چرخاندن فرمان در حالت دورِ موتورِ درجا، ECU متوجه افزایش بار روی موتور نمی شود و دور موتور پایین می آید، حتی ممکن است هنگام چرخش فرمان، موتور خاموش شود.
11. سنسور سوئیچ الکتریکی کولر
این سنسور در مسیر شیلنکهای کمپرسور کولر خودرو قرار دارد، وظایف آن در اغلب خودروها به شرح زیر است:
- اندازه گیری فشار گاز کولر برای بکار انداختن و درگیر کردن کمپرسور کولر.
- اطلاع رساندن به کنترل یونیت فن، برای روشن شدن فن های رادیاتور (در موتورهایی که کنترل یونیت جداگانه برای رادیاتور دارند)، یا به ECU .
- اطلاع رسانی به ECU ، زیرا درگیر شدن کمپرسور کولر نیروی زیادی را از موتور دریافت می کند و برای جلوگیری از افت دور موتور و خاموش شدن آن، ECU از طریق استپ موتور، یا دریچه گاز، کمی دور موتور را افزایش می دهد.
علائم خرابی سنسور سوئیچ الکتریکی کولر
در صورت خرابی این قطعه، یکی از سه اتفاق زیر رخ می دهد:
1. بکار نیافتادن کمپرسور کولر، علیرغم روشن کردن کولر.
2. روشن نشدن فن خنک کننده، هنگام استفاده از کولر و در نتیجه بالا رفتن سریع دمای موتور (در خودروهایی که دارای یونیت فن جداگانه رادیاتور هستند مانند پژو 405 مدل پایین).
3. افت دور موتور هنگام روشن کردن کولر و درگیر شدن کمپرسور کولر.
12. سنسور زاویه سنج پدال گاز
در خودروهای جدید، برای نرم شدن پدال گاز و راحتی راننده، سیم گاز حذف شده و کار آنرا"سنسور زاویه سنج پدال گاز" انجام می دهد. این سنسور، تغییر زاویه پدال گاز توسط راننده را اندازه گیری کرده و به ECU موتور ارسال می کند. ECU به همان نسبت، فرمان لازم را به عملگر دریچه گاز برقی می فرستد.دریچه گاز برقی با تغییر زاویه، مقدار هوای ورودی را کم یا زیاد می کند و بدین ترتیب، راننده می تواند دور موتور را کم یا زیاد کند.
علائم خرابی سنسور زاویه سنج پدال گاز
در صورت خرابی این سنسور، با فشردن پدال گاز موتور خیلی کم گاز می خورد یا اصلا گاز نمی خورد.