سیستمی‌ها

نسخه‌ی کامل: انواع كانتينر 2
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
5- كانتينر سقف باز :
انتقال كالاهاي سنگين، حجيم و با طول زياد به وسيله كانتينرهاي با سقف متحرك (Open Top Container ) امكان پذير مي شود. به اين صورت كه اين نوع كالاها را به وسيله تجهيزات مخصوص مانند جرثقيل از قسمت سقف بارگيري كرده و براي پوشش دهي محمولات از برزنت هاي مخصوص استفاده مي كنند تا كالا از عوامل بيروني محفوظ بماند.
6- كانتينر مسطح :
در حمل و نقل كانتينري حتي براي حمل و نقل اقلام سنگين از قبيل ماشين آلات، آهن و فولاد نيز از كانتينر مخصوص در نظر گرفته شده است. در اين نوع كانتينر، كالا در سطح تحتاني آن بارگيري و پس از مهار، آماده حمل و جابه جايي مي شود. به جهت عدم امكان صفافي كانتينرهاي مسطح (Plat From ) بر روي يكديگر معمولاً در سفرهاي دريايي و پايانه ها در مكان ويژه اي نگهداري مي شوند.
نوع ديگري از كانتينرهاي مسطح با دو ديواره عرضي ( Flat Rack ) شناخته مي شوند كه براي جابه جايي كالاهاي با طول زياد و سنگين نظير آهن آلات، ماشين آلات سنگين، لوله و غيره طراحي و ساخته شده اند.
7- كانتينر پهلوباز :
براي امكان بارگيري كالا از پهلو نيز كانتينرهاي مخصوص ( Side Open Container ) طراحي شده است. ساختار فيزيكي اين كانتينر به گونه اي است كه درب آن از پهلو قابل باز شدن است و مي تواند با استفاده از تجهيزات مختلف از جمله ليفتراك، به سهولت بارگيري يا تخليه شود. تعدادي از انواع اين كانتينرها حفاظ هاي مخصوص ( Stanchion ) دارند كه توسط برزنت پوشانده مي شوند.
8- كانتينر مخصوص حمل احشام :
با طراحي كانتينرهاي داراي دريچه در قسمت طولي يا عرضي كه سبب تعويض هواي داخل کانتینر مي شود، حمل و نقل حيوانات زنده نيز با استفاده از اين وسيله امكان پذير شد. درقسمت پاييني كانتينر نيز دريچه هاي مخصوص نظافت تعبيه شده كه داراي ادوات جانبي از جمله غذا و آب براي تغذيه حيوانات در طول سفرهاي بلند مدت است.
9- كانتينرهاي مخصوص حمل اتومبيل :
اين نوع كانتينر بدون پوشش ديواره اي تنها داراي اسكلت است و به لحاظ رعايت ابعاد استاندارد جهاني، محدوديت ارتفاع دارد كه با توجه به طول آن براي کانتینر 20 فوت ، قابليت حمل يك و براي كانتينرهاي 40 فوت حداكثر قابليت حمل دو خودرو را دارد.
10- كانتينر با حجم زياد :
اين نوع كانتينرها نيز مورد تأييد سازمان استاندارد جهاني بوده و با ابعاد 9/6 × 8 ×40 براي حمل و نقل كالاهاي حجيم و گران قيمت كاربرد دارد. افزون بر اين، كانتينرها را بر اساس مواد به كار برده شده درساخت بدنه آنها، اينكه از جنس آلياژ، آلومينيوم، فولاد، چوب يا فايبرگلاس باشد، نيز طبقه بندي كرده اند كه هر كدام در مقايسه با ديگري امتياز و نقاط ضعفي دارند. به عنوان مثال در كانتينر فولادي اگر چه داراي استحكام و براي تخليه و بارگيري مقاوم است اما مراقبت ويژه و زياد آن براي جلوگيري از زنگ زدگي و وزن سنگين از نقاط ضعف آن قلمداد مي شود. همچنين در كانتينر آلومينيومي يا فايبرگلاس، با وجود امتيازهاي سبكي و عدم زنگ زدگي، قابليت آسيب پذيري و هزينه بسيار زياد ساخت، از معايب آنها به شمار مي آيد.