سیستمی‌ها

نسخه‌ی کامل: خریدی ارزان در بازار بزرگ استانبول
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
بازار بزرگ استانبول
یکی از اولین مراکز خرید جهان، بازار بزرگ استانبول است که یکی از بزرگ ترین بازارهای سرپوشیده نیز می باشد. موقعیت استراتژیک استانبول باعث شده که این بازار به عنوان قطب بازرگانی و تجاری مدیترانه شناخته شود. بازار بزرگ ۴ درب اصلی دارد و خیابان های بازار به نام اجناسی که در آن منطقه فروخته می شود نامگذاری شده است. این مطلب برگرفته از سایت تور استانبول است .
این بازار معروف، محلی برای ملاقات های اجتماعی است و جامعه در این محل شروع به تعامل با هم میاز کنند. تا اواسط قرن ۱۹، خرید در بازار با الان تفاوت های زیادی داشت چون رقابتی بین فروشندگان وجود نداشت و اجناس معمولا قیمت های ثابتی داشتند.
چه اجناسی در بازار بزرگ فروخته می شود
چانه زدن و تخفیف گرفتن از کارهای معمول در این بازار است و چون کل بازار در زیر یک سقف قرار دارد ممکن است در هنگام شلوغی احساس سرگیجه بگیرید به همین دلیل امروزه این بازار را نوسازی کرده اند و مجهز به سیستم حرارتی، سیستم روشنایی و امکانات دیگری شده است، بعضی می گویند با انجام این نوسازی ها، این بازار سنتی به شکل بازارهای غربی شده، اما هنوز هم بخش های سنتی زیادی در این بازار وجود دارد. مهمترین اجناسی که در این بازار به فروش می رسد شامل فرش، ظروف سفالی و سوغاتی، لباس، ظروف مسی، پارچه، جواهرات طلا، کیف دستی و چمدان، چرم و نقره جات می باشد. مثل بسیاری از آثار تاریخی مهم این کشور، این بازار هم از آسیب های زیادی جان سالم بدر برده، دو آتش سوزی در سال های ۱۵۱۵ و ۱۵۴۸ آسیب های زیادی به این بازار زد که باعث شد این بازار تا سال ۱۹۸۰ مورد نوسازی های دوره ای قرار بگیرد.
واقعیت هایی شگفت آور درباره بازار بزرگ
• این بازار در حدود سال ۱۴۵۵ زمانی که امپراتور عثمانی کنترل قسطنطنیه را در دست گرفت باز شد و گسترش آن به یک مرکز خرید در اوایل قرن ۱۷ به پایان رسید.
• این بازار بیش از ۳۰۰۰ مغازه در بیش از ۶۰ خیابان سرپوشیده دارد و روزانه بین ۲۵۰,۰۰۰ تا ۴۰۰,۰۰۰ نفر بازدیدکننده دارد.
بازار بزرگ در کجا قرار دارد
منطقه و محله ای که این بازار در آن واقع شده فاتح نام دارد که در مرکز شهر استانبول می باشد . این بازار در بین مسجد بایزید و مسجد نور عثمانیه قرار دارد.
بازار در چه زمانی از روز باز است
این بازار دوشنبه تا شنبه، از ساعت ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر باز می باشد.
بهترین زمان برای بازدید از بازار بزرگ
بازار بزرگ یکشنبه ها و همچنین در هنگام تعطیلات عمومی بسته است و در بقیه روزها باز می باشد. در روزهای جمعه و شنبه بسیار شلوغ است و پیدا کردن اجناس با قیمت مناسب تر، سخت می شود.با وجود اینکه این بازار یک بازار سرپوشیده است اما باز هم آب و هوا بر روی بازدید از این بازار تاثیر می گذارد. تابستان های استانبول گرم و مرطوب و زمستان های آن سرد، بارانی و برفی دارد. در این شهر میزان بارندگی خیلی زیاد است و حتی در فصل تابستان هم گاهی سیل اتفاق می افتاد؛ از نظر آب و هوا بهترین زمان برای بازدید از این بازار می، ژوئن، سپتامبر و اکتبر است.