سیستمی‌ها

نسخه‌ی کامل: راهنمای سفر برای مسافرانی که نیاز به خدمات ویژه دارند
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
مسافرت به یکی از نیازهای اساسی انسان ها تبدیل شده و خدمات گردشگری نیز هم راستا با ترویج این نیاز اساسی، توسعه پیدا کرده است. سفر به امری همگانی تبدیل شده و حتی انسان هایی با شرایط خاص نظیر معلولین، بیماران، سالمندان و کودکان نیز می توانند به راحتی سفر کنند؛ به طوریکه در بسیاری از مناطق توریستی و فرودگاه ها تسهیلاتی ویژه برای این افراد خاص در نظر گرفته شده است. در این مقاله سعی داریم به نکات و اطلاعاتی اشاره کنیم که می تواند مورد استفاده مسافران با نیازهای ویژه قرار گیرد: این مطلب برگرفته از سایت تور است .
1. مسافران با صندلی چرخ دار
مسافرانی که احتیاج به صندلی چرخ دار دارند اعم از جانبازان عزیز، معلولین جسمی و سالخوردگان که توانایی راه رفتن ندارند لازم است ۴۸ ساعت قبل از پرواز درخواست تعیین جا را در دفتر فروش بلیت اعلام نمایند و نیم ساعت زودتر از حد معمول در فرودگاه حضور داشته باشند تا با مسئول خدمات ویژه جهت استفاده از بالابر هماهنگی نمایند. تمامی هواپیماها با بدنه عریض مجهز به صندلی چرخ دار هستند. در صورتی که مسافر قادر به نشست و برخواست بر روی صندلی نیست بهتر است با یک نفر همراه مسافرت نماید.
خدمات ویژه شامل موارد ذیل می باشد:
• غذای مخصوص
• کمک کارکنان زمینی در سوار و یا پیاده کردن مسافر
• انتقال صندلی چرخ دار، اعضای کمکی و واکر
• انتقال تجهیزات حیاتی مورد نیاز مسافر در حین پرواز مانند ماسک اکسیژن
• استفاده از صندلی چرخ دار در داخل هواپیما
2. مسافران کم توان حرکتی(سالخوردگان)
معلولیت جسمی معمولاً مانع مسافرت با هواپیما نیست. مسافرانی که قادر به برآورده ساختن احتیاجات خود در طول پرواز نیستند، باید یک نفر همراه داشته باشند. خطوط هوایی خدمات خاصی جهت این گونه مسافران ارائه می دهند که بهتر است قبل از مسافرت، افراد راهنمایی لازم را جویا شوند.
3. مسافرت بیماران
استفاده از خطوط هوایی جهت مسافرت در طول سال های اخیر در سراسر دنیا رشد فزاینده ای داشته است که به واسطه آن مسافران مدت بیشتری را در پرواز به سر می برند و در نتیجه ریسک بروز مشکلات ناشی از شرایط پرواز به خصوص برای افراد با بیماری های خاص افزایش می یابد. در صورت انجام پیش بینی های لازم و برنامه ریزی قبل و در طول پرواز و بعد از سفر توسط مسافران، میزان بروز مشکلات احتمالی کاهش خواهد یافت.
4. درخواست تخت حمل بیمار
در صورتی که مسافر دارای بیماری خاص است که قادر به نشستن بر روی صندلی نیست لازم است برای مسافرت آنها درخواست تخت حمل بیمار شود و به علت اینکه برای بستن تخت حمل بیمار در هواپیما احتیاج به باز کردن ۶ صندلی است، لذا ضرورت دارد همراه مسافر حداقل ۴۸ ساعت قبل از پرواز به دفتر فروش بلیت مراجعه و ضمن درخواست تخت حمل بیمار اقدام به تکمیل فرم بیمار توسط پزشک معالج و تأیید پزشک معتمد شرکت حمل کننده مسافر نمایید. در صورتی که بیمار احتیاج به پزشک و یا پرستار همراه داشته باشد، لازم است برای آنها نیز بلیت تهیه گردد. حداکثر تخت حمل بیمار در هر پرواز ۲ تخت است.
5. مسافرت خانم های باردار
اغلب سفرهای داخلی برای خانم های باردار بی خطر است. به هر حال مسافرت های هوایی پس از هفته سی و دوم بارداری و هفت روز پس از زایمان توصیه نمی گردد. بیشتر خطوط هوایی در مورد پذیرش خانم های باردار محدودیت دارند و بهتر است قبل از مسافرت فرم اطلاعات پزشکی از دفتر هواپیمایی تهیه و تکمیل آن توسط متخصص زنان و زایمان مبنی بر سلامت و طبیعی بودن بارداری و تخمین تاریخ زایمان انجام گیرد.
6. مسافرت نوزادان
مسافرت هوایی نوزادان با سن کمتر از ۷ روز توصیه نمی شود. جهت نوزادان نارس توجهات فردی در طول پرواز مورد نیاز است. تغییرات فشار کابین هواپیما سبب ایجاد اختلال تنفس و ناراحتی های گوش نوزاد می گردد که با مکیدن پستانک تخفیف می یابد.
نوزادان بیشتر از افراد بالغ مستعد به خشکی و از دست دادن آب بدن هستند. بهتر است به نوزادان قبل از سفر مایعات کافی داده شود، اما مصرف بیش از حد آب میوه به خصوص در پروازهای طولانی مدت توصیه نمی گردد.