سیستمی‌ها

نسخه‌ی کامل: حقایقی حیرت آور از تمدن و فرهنگ قوم مایا 2
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
هنر و ادبیات
قوم مایا، نخستین زبان نوشتاری کامل را در آمریکا ابداع کردند. آنها حروف را روی دیواره‌های سازه‌های خود حجاری می‌کردند. بعد‌ها از پاپیروس برای نوشتن کتاب استفاده کردند.این حروف حجاری‌شده روی دیواره‌های اهرام مایایی بسیار پیچیده هستند و داستان‌هایی درباره‌ی این تمدن نقل می‌کنند. از آنجایی که این زبان کامل است، داستان‌ها با جزییات نوشته شده‌اند. از این رو این بناها دارای اهمیت زیادی هستند.هیروگلیف‌های مایایی در دهه ی ۱۹۵۰ به طور کامل رمزگشایی شدند. این مطلب برگرفته از سایت تور نوروزی 96 است .
نجوم، ریاضیات و سایر پیشرفت‌های علمی
قوم مایا پیشرفت‌های چشمگیری در ریاضیات داشتند و همین امر به ساخت یک تقویم پیچیده منجر شده است.
آنها می‌پنداشتند که اجرام آسمانی، زمانی جزو خدایان بوده اند. به همین علت حرکت ستارگان و سیارات را با دقت ترسیم کرده‌اند. همین مسئله موجب رواج علم ستاره‌شناسی در میان قوم مایا شده است.
اولین روز تقویم مایا ۱۱ آگوست ۳۱۱۴ سال قبل از میلاد و آخرین روز این تقویم ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ میلادی است. البته این تقویم به شکل دایره‌وار طراحی شده است و این بدان معناست که مجددا تکرار می‌شود. وجود یک روز برای آغاز این تقویم نشان می‌دهد که آنها به فرگشت و وجود دایناسورها اعتقادی نداشتند.همان طور که پیش از این گفتیم، قوم مایا بسیار خشن بودند و این خشونت، گاهی به جراحت و آسیب‌دیدگی منجر می شد. شاید به همین دلیل است که داروسازهای مایایی تبحر زیادی در ساخت داروهای مسکن با استفاده از گیاهان، تنباکو و انواع قارچ داشتند.
معماری
اهرام قوم مایا یکی از تحسین‌برانگیز‌ترین سازه‌های دنیا به شمار می‌روند. درست مانند اهرام ساخته شده به دست مصری‌ها
گرچه شهرهای مایایی فاقد برنامه‌ریزی صحیحی بودند اما ساختمان‌هایشان با دقت زیادی ساخته می‌شدند. کاخ‌ها بزرگ و مجلل، هرم‌ها زیبا و خانه‌ها محکم و استوار بودند.
برخی از این اهرام مایایی حتی از اهرام مصر نیز بزرگ‌تر هستند.
بزرگ‌ترین هرم ساخته شده به دست قوم مایا در Uxmal، یوکاتان مکزیک واقع شده است.
از این هرم به عنوان مکانی برای آموزش و برگزاری جلسات دانشمندان، منجمان، ریاضی‌دانان و کاهنان استفاده می‌کردند.
کشاورزی و تامین غذا
گرچه این تمدن، تکنیک‌های کشاورزی پیشرفته‌ای نظیر تراس‌بندی زمین داشتند اما نحوه‌ی به دست آوردن این زمین‌ها با اشکالات زیادی مواجه بود. آنها در قطع کردن درختان و سوزاندن جنگل‌ها زیاده‌روی می‌کردند. در واقع، جنگل‌ها را میسوزاندند تا از آن برای کشت محصول استفاده کنند. این کار موجب تهی شدن خاک از مواد غذایی می‌شد. در نتیجه بیشتر از دو سه بار امکان کشت در چنین زمین‌هایی وجود نداشت.
عمده محصولات کشاورزی را ذرت، حبوبات، کدو و فلفل قرمز تشکیل می‌دادند.
قوم مایا، گوشت مورد نیاز خود را از طریق شکار به دست می‌آوردند. به علاوه اینکه آنها گوشت سگ، میمون و بوقلمون را نیز مصرف می‌کردند.
زنان قوم مایا، در خانه‌های خود گوزن پرورش می‌دادند. این کار برای حفظ جمعیت گوزن‌ها انجام می‌شد.
سقوط قوم مایا
فاتحان اسپانیایی پس از شندین افسانه‌هایی درباره‌ی شهرهای طلایی، به سوی مکزیک آمدند اما از آنجایی که این قوم، طلای زیادی در اختیار نداشتند، نا امید شدند. این نشان می‌دهد که تمدن مایا چندان در بهره‌برداری از معادن توانمند نبوده است. از آنجایی که اسپانیایی‌ها فقط برای یشم و پرهای رنگی، از دریای آتلانتیک عبور نکرده بودند، بنابراین زمین‌ها و اندک طلای به‌جامانده از قوم مایا را تصرف کردند. علاوه‌براین، اسپانیایی‌ها بسیاری از جمعیت این قوم را کشتند.
استفاده از تکنیک‌های ابتدایی کشاورزی، موجب قطع درختان جنگلی شد که این مسئله ممکن است بر میزان بارش در این منطقه نیز تاثیر گذاشته باشد. این عوامل ممکن است به بروز خشک‌سالی، منتهی شده باشند. در نهایت، قوم مایا به طور ناگهانی از بین رفتند. متخصصان اعتقاد دارند که قطع درختان جنگلی یکی از علت‌های این سقوط ناگهانی بوده است.برخی از متخصصان نیز معتقد هستند که یک جنگ داخلی موجب فروپاشی این تمدن شده است. چرا که با این همه خشونت، یک جنگ داخلی کوچک برای از بین بردن تعداد زیادی از جمعیت این قوم کافی بوده است.این مناقشات ممکن است بر مسیرهای تجاری یعنی جایی که کالاهای مورد نیاز و ضروری مبادله می‌شدند، تاثیر گذاشته و موجب کمبود و در نتیجه، گرسنگی و قحطی در این قوم شده باشد.آداب و رسوم و سبک زندگی این قوم، هنوز هم موضوع مطالعه‌ی دقیق و کنجکاوانه‌ی جامعه‌شناسان در سراسر دنیا است. هر چه که بیشتر به این فرهنگ نزدیک شویم، بهتر می‌توانیم فرهنگ بشر و تحولات آن را دریابیم.