سیستمی‌ها

نسخه‌ی کامل: آداب انعام دادن در اروپا
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
پیش از خواندن این مطلب یک نکته را به یاد داشته باشید که خیلی نباید نگران انعام دادن باشید. علیرغم اینکه انعام دادن در هر مقصد گردشگری‌ می‌تواند نشانه قدردانی شما باشد، بااین‌وجود انعام دادن در اروپا یک امر اجباری و سخاوتمندانه مانند انعام دادن در کشورهایی مانند آمریکا نیست و اروپایی‌ها معمولا انتظار انعام گرفتن ندارند. مبلغ مناسب انعام نه ‌تنها به کشوری که در آن حاضر هستید بلکه درست مانند خانه خود شما، به منابع مالی شما، دلیل سفر کردن شما و شرایطی که در آن قرار دارید بستگی دارد. این مطلب برگرفته از سایت تور قبرس شمالی است .
انعام دادن در رستوران ها
انعام‌های داده‌ شده در رستوران‌های اروپا نسبت به کشورهایی مانند آمریکا به‌ مراتب کمتر هستند. در رستوران‌ها ابتدا ببینید که آیا هزینه خدمات به صورت حساب شما افزوده ‌شده است یا خیر، درصورتی‌که این هزینه به صورت ‌حساب افزوده نشده بود، بین ۵ تا ۱۰ درصد از صورت ‌حساب شما می‌تواند یک انعام معمولی و مرسوم باشد. در بسیاری از رستوران‌ها، ۱۰ درصد صورت حساب به‌عنوان یک انعام بسیار بزرگ به‌حساب می‌آید. اگر در کشور خودتان ازنظر مالی در شرایط بسیار خوبی قرار دارید، هستید، بهتر است در طول سفر ولخرجی نکنید. به‌عنوان یک اصل در نظر داشته باشید که اگر مسائل اقتصادی برای شما چندان نگران کننده نیستند بازهم قیمت‌های محلی باید روند عادی خرج کردن شما را تغییر بدهد. لطفا باور کنید که دادن یک انعام ۱۵ الی ۲۰ درصدی در اروپا امری غیرضروری بوده و یک اشتباه فرهنگی است.
انعام دادن تنها در رستوران‌هایی که پیشخدمت دارند به یک موضوع قابل ‌بحث بدل می‌شود و اگر سفارش غذای خود را در میز پذیرش می‌دهید نیازی نیست که انعام بدهید.
در رستوران‌هایی که خدمات در پای میز شما به شما ارائه می‌شوند نیز فرهنگ انعام دادن در بین کشورهای مختلف تفاوت‌هایی دارد. بااین‌وجود به صورت کلی اروپایی‌های که خدماتی این‌ چنینی را ارائه می‌کنند، حقوق خوبی دریافت می‌کنند و انعام‌ها به‌عنوان یک جایزه اضافه کوچک برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود تا از خدمات خوب آن‌ها تقدیر شود. به‌ سادگی می‌توانید رقم صورت حساب را برای انعام دادن به یک رقم معقول نزدیک به آن گرد کنید.
در کشورهای مدیترانه‌ای هزینه خدمات (در زبان ایتالیایی servizio، در زبان فرانسوی service در زبان اسپانیایی servicio) می‌تواند به روش متفاوتی مدیریت شود. بعضی وقت‌ها در منو نوشته شده است که هزینه سرویس نیز محاسبه شده است (servizio incluso) که این امر به معنی این است که قیمت‌های درج شده در فهرست غذا، شامل هزینه خدمات داخلی رستوران نیز هستند. در شرایطی که هزینه خدمات در قیمت گنجانده نشده است (servizio non incluso) این هزینه‌ها ممکن است در یک بخش جداگانه در صورت حساب نهایی شما به چشم بخورند. به یاد داشته باشید که قیمت‌های تعیین شده برای گردشگران (که به نام منو نیز شناخته می‌شوند) هزینه خدمات را دربر می‌گیرند.
در بخش‌های شمالی و شرقی اروپا نیز فهرست غذا یا صورت ‌حساب به‌ احتمال کمتری به هزینه خدمات اشاره خواهند کرد ولی شما می‌توانید فرض کنید که این هزینه‌ها در قیمت محاسبه شده گنجانده ‌شده‌اند.
شما می‌توانید در اروپا درست مانند خود اروپایی‌ها رفتار کنید (درصورتی‌که از خدمات راضی بودید) و یک یا دو یورو برای هر فرد عضو گروهتان انعام بدهید. در مناطق گردشگری مشهور نیز برخی از مستخدمان به علاقه بیش ‌ازحد آمریکایی‌ها به انعام دادن پی برده‌اند و ممکن است انتظار یک انعام سنگین داشته باشند. با این‌وجود خبر خوب این است که مستخدمان اروپایی و پیشخدمت‌های رستوران‌ها معمولا بیش از ما قید این انعام‌ها را زده‌اند. هرگونه انعامی می‌تواند با سپاسگزاری آن‌ها همراه شود و انتظارات چندان بالا نیست و حتی اگر رقم مناسبی را انتخاب نکنید نیز مشکل خاصی پیش نخواهد آمد.
معمولا بهتر است که به‌جای این‌که انعام را بر روی میز گذاشته و رستوران را ترک کنید، آن را در زمان پرداخت صورت حساب، به صورت مستقیم به پیشخدمت بدهید. این امر به ‌ویژه در مکان‌های شلوغ مهم خواهد بود زیرا افراد ناباب ممکن است انعام را به‌دوراز چشمان پیش‌خدمت برداشته و در جیب خود بگذارند. حتی در شرایطی که با کارت اعتباری صورت حساب خود را حساب می‌کنید نیز مستخدم‌ها ترجیح می‌دهند که انعام خود را به صورت نقدی دریافت کنند (در غیر این صورت ممکن است انعام شما هیچ‌گاه به دست آن‌ها نرسد) و در بسیاری از مواقع نیز در رسید کارت اعتباری شما هیچ بخشی برای افزودن انعام وجود ندارد.
در کشورهای دارای فرهنگ آلمانی، در هنگام پرداخت حساب، گفتن این‌که می‌خواهید پیشخدمت چند یورو را به‌عنوان صورت حساب بردارد (این رقم باید شامل میزان انعام مدنظر شما نیز باشد) یک امر مؤدبانه و باکلاس به‌حساب می‌آید. بنابراین اگر صورت حساب شما ۴۱ یورو است و به او ۵۰ یورو می‌دهید و می‌گویید ۴۵، چند دقیقه بعد باقی پول ۵ یورویی دریافت خواهید کرد؛ این امر حس و حالی کاملا اروپایی دارد.
در پراگ و بیشتر مکان‌های جمهوری چک نیز صورت حساب شما (به زبان انگلیسی) اشاره‌ای به این‌که هزینه سرویس در صورت ‌حساب گنجانده شده است یا خیر خواهد داشت. در بیشتر موارد صورت حساب‌ها شامل این هزینه نیستند و به همین دلیل نیز می‌توانید با افزودن ۵ تا ۱۰ درصد رقم صورت حساب خود، آن را گرد کرده و به صورت نقدی پرداخت کنید. سخن گفتن به زبان چکی به میزان چند کلمه نیز موجب دریافت خدمات بهتر خواهد شد (اگر به انگلیسی به پیشخدمت سلام کنید، او انتظار انعامی ۱۵ درصدی خواهد داشت.)
در لندن بسیاری از رستوران‌ها گزینه انتخابی ۱۲.۵ درصدی به‌عنوان انعام را در صورت حساب جای می‌دهند ولی می‌توانید این رقم را پرداخت نکنید و رقم مورد علاقه خود را به‌عنوان انعام ارائه کنید.
انعام دادن به تاکسی ها
برای تاکسی‌ها بهتر است که رقم کرایه را به نزدیک ‌ترین عدد بالاتر رند کنید (اگر کرایه شما ۱۳ یورو بود، به راننده ۱۴ یورو بدهید). در سفرهای طولانی با تاکسی نیز بهتر است تا رقم را به نزدیک ‌ترین مضرب ۱۰ گرد کنید (برای کرایه ۷۶ یورویی، ۸۰ یورو به راننده بدهید.) اگر در زمان رفتن به فرودگاه، راننده به شما در حمل چمدان‌ها کمک کرده و شما را به‌سوی پرواز تان راهنمایی کرد، می‌توانید مقدار بیشتری به او انعام بدهید ولی اگر حس کردید که راننده در حال چرخاندن شما در مسیرهای اشتباه است تا کرایه بیشتری بگیرد، بهتر است که به او انعام ندهید.
هتل‌ ها
در هتل‌ هایی که باربر دارند، به باربرها به ازای هر چمدانی که حمل می‌کنند، یک یورو انعام بدهید. قرار دادن اندکی پول در اتاق برای نظافتچی‌ های اتاق در هنگام ترک هتل نیز می‌تواند عمل خوبی باشد (هرچند که ضروری نیست).
سایر خدمات
انعام دادن برای خدمات خاص، امری اختیاری است. راهنماهایی که در مکان‌های عمومی یا در اتوبوس یا قایق‌های مخصوص تور اطلاعاتی را به جمع ارائه می‌کنند، معمولا پس از ارائه اطلاعات، دست خود را به نشانه دریافت انعام به‌سوی جمع نگاه می‌دارند. اگر برای حضور در این تور هزینه‌ای را پرداخت کرده‌اید، لازم نیست تا انعام بدهید (ولی اگر می‌خواهید انعام بدهید نیز برای اطلاعات مناسب ارائه‌شده توسط راهنما می‌توانید به او یک یا ۲ یورو بدهید.) به صورت کلی اگر کسی در صنایع خدماتی، کاری بسیار عالی و خوب را برای شما انجام داد، دادن یک انعام یک یا دو یورویی می‌تواند کاری خوب باشد، هرچند که انجام دادن آن ضروری نیست.
هنگامی‌که دراین ‌باره شک داشتید، بهتر است که سوال کنید. فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها معمولا به آرایشگران مو انعام می‌دهند درحالی‌که هلندی‌ها و سوئدی‌ها چنین کاری نمی‌کنند. اگر مطمئن نیستید که در ازای خدمات دریافت شده باید انعام بدهید یا خیر (و یا این‌که باید چقدر انعام بدهید) بهتر است که از کارمندان هتل یا دفاتر اطلاعات گردشگری سوال کنید، آن‌ها اطلاعات کافی درباره این‌که این فرایند در محل زندگی آن‌ها چگونه است به شما ارائه خواهند کرد.